سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل شرایط و مدارک لازم برای معافیت بیماری های روده

انواع معافیت پزشکی بیماری‌های روده‌

معافیت پزشکی سربازی، حقی قانونی برای مشمولانی است که به دلیل بیماری‌های خاص، قادر به انجام وظایف سربازی نیستند. در این میان، بیماری‌های التهابی روده و سایر مشکلات گوارشی، می‌تواند مشمولان را راهی ادارات نظام وظیفه برای کسب معافیت کند. در این مقاله، شرایط و مدارک لازم برای معافیت پزشکی روده را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پسران بالای 18 سال در ایران، سربازی است. همه مردان ایرانی بالای 18 سال باید دوره سربازی را پشت سر بگذراند. عدم گذراندن این دوره و نیز غیبت در زمان‌های طولانی ممکن است به محرومیت‌هایی از تحصیل، استخدام و یا خروج از کشور برای این افراد منجر شود.

?? اما ممکن است با توجه به شرایط جسمی و بدنی خود بتوانید از معافیت‌های پزشکی که برای این دوره در نظر گرفته شده است، استفاده کنید.

?? یکی از دسته بیماری‌هایی که ممکن است بتواند باعث معافیت دائم و یا موقت شما شود، بیماری‌های مربوط به روده است. در ادامه این مقاله مشاوره نظام وظیفه آویژه با با شرایط معافیت پزشکی روده بیشتر آشنا می‌شویم.

شرایط دریافت معافیت روده

چگونه می‌توانیم از قانون معافیت پزشکی سربازی استفاده کنیم؟

برخی از مشمولان سربازی ممکن است سلامت کامل روحی و جسمی برای گذراندن این دوره را نداشته باشند. به همین دلیل، قانون‌گذاران نظام وظیفه، معافیت‌های پزشکی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

معافیت پزشکی بیماری‌های روده‌ای، شامل این سه دسته از افراد می‌شود:

?? افرادی که دچار بیماری‌های روده‌ای شدید هستند و به صورت دائمی قادر به انجام خدمت وظیفه عمومی نیستند، معاف دائم خواهند شد.

?? افرادی که به دلایل خاصی مانند بیماری‌های روده‌ای در حال حاضر و به صورت موقت، قادر به گذاراندن دوره سربازی نیستند، معاف موقت می‌شوند. این افراد پس از درمان کامل باید وارد دوره سربازی شوند. در صورتی که بیماری روده‌ای افراد بهبود پیدا نکرد، معافیت دائم را دریافت می‌کنند.

?? افرادی که به دلیل بیماری‌های روده‌ای، به صورت کامل قادر به انجام دادن وظایف رزمی نیستند، معاف از رزم خواهند شد. این افراد در کارهای غیررزمی به کار گرفته می‌شوند.

انواع معافیت پزشکی بیماری‌های روده‌

چه بیماری‌هایی در دسته بیماری‌های روده‌ای ممکن است باعث معافیت پزشکی شود؟

برخی از بیماری‌های روده و گوارش می‌توانند باعث معافیت مشمولان از سربازی شوند. بهترین راه برای معافیت برای افراد مشمول، این است که با لیست بیماری های معافیت پزشکی و نیز شرایط معافیت پزشکی روده، آشنایی داشته و این موارد را قبل از اعزام به خدمت سربازی بررسی نماید.

سازمان نظام وظیفه هر سال فهرستی از این بیماری‌ها را در چندین دسته اعلام می‌کند. بیماری‌های روده‌ای معمولا در دسته بیماری‌های دستگاه گوارش و جراحی عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخشی از این معافیت‌ها که در دسته بیماری‌های قابل بررسی در حین تحصیل ذکر شده را می‌توانید در زمان اشتغال به تحصیل هم پیگیری کنید. در ادامه این معافیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

معافیت پزشکی روده تحریک‌پذیر

یکی از بیماری‌های روده‌ای که ممکن است در موارد شدید اختلالات زیادی در سیستم جذب، دفع و گوارش ما ایجاد کند، بیماری روده تحریک پذیر و یا بیماری IBS است.

??این بیماری در حال حاضر در بخش بیماری‌های شامل معافیت پزشکی در وب سایت نظام وظیفه قرار ندارد. این به این معنا است که شما نمی‌توانید برای این بیماری معافیت از سربازی دریافت کنید.

??البته با توجه به شدت این بیماری و اختلالی که در سیستم زندگی طبیعی شما توسط این بیماری ایجاد شده است، می‌توانید درخواست بررسی بیشتر به سازمان نظام وظیفه را بدهید.

??برای این منظور شما باید آزمایشات و معاینات پزشکی مبنی بر اختلال در گوارش عادی را انجام داده و منتظر تصمیم کمیسیون پزشکی که برای این موضوع تشکیل می‌شود، باشید.

معافیت کولیت روده یا معافیت التهاب روده

کولیت و یا التهاب روده یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که باعث ایجاد التهاباتی در روده بزرگ و راست روده می‌شود. این بیماری، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های روده‌ای است که می‌تواند باعث معافیت پزشکی بیماری روده شود. این بیماری باعث ایجاد التهاب مزمن در دستگاه گوارش و نیز همچنین ایجاد مشکلاتی در کبد و استخوان‌ها و نیز در ادامه ایجاد بیماری آرتروز خواهد شد.

??بر طبق قانون، وجود بیماری مانند کولیت روده و کرون، کولیت اولسرو و… با تأیید پاتولوژی می‌تواند منجر به معافیت دائم برای مبتلایان شود.

??علاوه بر این، بیماری‌های کولیت مزمن که در حال حاضر عارضه خاصی نداشته باشد و زخم منفرد رکتوم ایجاد نکرده باشد، در بخش معاف از رزم، برای کمیسیون پزشکی قابل رسیدگی است.

معافیت پزشکی جراحی روده

یکی از موارد و شرایط معافیت پزشکی روده، جراحی در این بخش از دستگاه گوارش است. موارد معافیت را می‌توانید در جدمل زیر مشاهده کنید:

نوع معافیت بیماری یا وضعیت پزشکی
معافیت دائم عمل جراحی روده همراه با اختلالات گوارشی که منجر به برداشتن قسمتی از روده به جز آپاندیس شده باشد
معافیت دائم اعمال جراحی که باعث ایجاد آناستوموز شده یا چسبندگی وسیع ایجاد کرده باشد
معافیت از رزم عمل جراحی که منجر به برداشتن بخشی از روده شده باشد ولی در حال حاضر عارضه‌ای برای فرد مبتلا ایجاد نکرده باشد

معافیت سرطان روده

یکی دیگر از بیماری‌هایی که در لیست بیماری‌های معافیت پزشکی روده‌ای قرار می‌گیرد، سرطان و تومورهای خوش خیم و بدخیم روده‌ای است. انواع تومورها و وضعیت معافیت آن‌ها را می‌توانید در این جدول مشاهده کنید:

نوع معافیت بیماری یا وضعیت پزشکی
معافیت دائم تومورها وکیست‌های مادرزادی یا اکتسابی که از نوع بدخیم چه از نوع عمل شده یا عمل نشده
معافیت دائم تومورها و کیست‌های خوش‌خیم عمل شده روده‌ای اگر همراه با اختلال عملکرد گوارشی باشند
معافیت از رزم

 تومورها و کیست‌های خوش‌خیم عمل شده و عمل نشده بدون اختلال عملکرد در سیستم گوارشی

بیماری‌های روده‌ای قابل بررسی در حین تحصیل برای اخذ معافیت پزشکی

مشمولان نظام وظیفه که در حین تحصیل هستند هم می‌توانند اقداماتی را برای معافیت پزشکی خود انجام دهند. بیماری‌هایی که در ادامه بررسی می‌شود، از این موارد هستند:

??بیماری‌ها و سندرم‌هایی که باعث سوء جذب مواد غذایی در سیستم گوارش تحتانی و روده‌ها می‌شوند.

از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری سلیاک، بیماری ویپل، اسپروی تروپیکال، لنف آنژکتازی عروق روده اشاره نمود. این بیماری‌ها به دلیل اختلالات بسیاری که در سیستم گوارش و جذب مواد موثر در بدن ایجاد می‌کنند، در برخی از موارد و با تایید پزشک می‌توانند باعث معافیت دائم در مشمولان سربازی شوند.

??بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش تحتاتی یا روده مانند بیماری IBD دسته‌ای دیگر از بیماری‌هایی است که ممکن است بتواند باعث معافیت در افراد مبتلا شود.

در این بیماری روده بزرگ و روده کوچک در افراد مبتلا دچار التهاباتی می‌شود. در برخی از موارد که بیماری در افراد مبتلا شدید باشد و به ثبوت رسیده باشد مانند افراد مبتلا به التهابات روده، کرون، کولیت اولسرو و… با تأیید پاتولوژی، می‌توان معافیت دائم را برای مبتلایان دریافت کرد.

??پریتونیت‌ مزمن یا عفونت و پاره‌شدگی روده، در موارد مزمن و شدید می‌تواند باعث معافیت پزشکی دائم در افراد مبتلا شود.

??افراد مبتلا به سندرم‌ پولیپوزیس یا بروز پولیپ‌های متعدد درروده‌ها، معافیت دائم داده دریافت می‌کنند.

??وجود تنگی‌ در روده بزرگ و در بخش‌هایی مانند کولون و رکتوم هم یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث معافیت پزشکی شود.

این تنگی ممکن است به دلایل التهابی و یا فیبروتیک به وجود آید. وجود این بیماری در افراد مشمول به صورت عمل شده یا به صورت عمل نشده می‌تواند در شرایطی که پزشک معتمد نظام وظیفه تشخیص می‌دهد باعث معافیت دائم در افراد مبتلا شود.

??یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی بیماری روده، بی‌اختیاری مدفوع مادرزادی و یا اکتسابی است که باید به تأیید کلینیک و پاراکلینیک برسد. این بیماری می‌تواند باعث معافیت دائم برای افراد مبتلا شود.

??فیستول‌های مقعدی یکی دیگر از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث معافیت پزشکی در افراد شوند. این بیماری در صورت غیرقابل درمان بودن، باعث معافیت دائم برای افراد می‌شود.

??انجام هرگونه اعمال جراحی روی دستگاه گوارش در بخش روده، که همراه با ایجاد اختلالات گوارشی در این بخش و یا بخش‌های دیگر بدن شده و منجر به برداشتن قسمتی از روده به جز آپاندیس شده باشد نیز یکی دیگر از دلایل معافیت پزشکی بیماری روده است.

این مورد معافیت البته شرط‌ هایی نیز دارد. از جمله این که این اعمال جراحی ممکن است باعث آناستوموز شده و یا چسبندگی وسیع ایجاد کرده باشد. این موارد نیز در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه می‌تواند باعث معافیت دائم در افراد مبتلا شود.