سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درجه بندی معافیت پزشکی واریکوسل چگونه است؟

 

واریکوسل و معافیت سربازی مبحثی است که برای درصد نسبتا زیادی از آقایان آشنا است چرا که واریکوسل بیماری است که تعدا قابل توجهی از مردان را مبتلا کرده است. این بیماری به دلیل محدودیت هایی که برای فرد ایجاد می کند، می تواند دلیلی بر معافیت پزشکی مشمولان خدمت سربازی باشد.

افراد مبتلا به این بیماری همواره سعی می کنند راهی برای برقراری ارتباط بین واریکوسل و معافیت سربازی پیدا کنند. اما باید گفت تمام افراد مبتلا به بیماری واریکوسل موفق به دریافت معافیت سربازی نمی شوند چرا که سازمان نظام وظیفه مانند بسیاری بیماری های دیگر برای این بیماری نیز درجه بند هایی قرار داده است که بر اساس آن نوع معافیت مشمولان بیمار تعیین می شود. ما سعی می کنیم با ارائه مشاوره معافیت نظام وظیفه دقیق و حرفه ای برای تمام سوالات شما درباره واریکوسل و معافیت سربازی پاسخ های مناسب و درست ارائه دهیم.

بیماری واریکوسل چیست؟ 

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه هاست. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 20 تا 40% است. در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به 70% می رسد. 90% موارد طرف چپ و در 10% موارد دو طرفه است علت این پدیده طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست است.

واریکوسل شایع ترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان است. علت ایجاد آن اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم اسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیت های کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از اینها.

واریکوسل می تواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه گردد. همچنین با اثر بر اسپرم ها باعث کاهش حرکت و تعداد انها و تغییر مورفولوژی (شکل ظاهری) انها خواهد شد . واریکوسل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد.

درجه بندی معافیت پزشکی واریکوسل

گرید 3: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند.
گرید 2: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس هستند.
گرید 1: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس هستند.
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

درجه واریکوسل و معافیت سربازی یکی دیگر از مطالبی است که برای مبتلایان این بیماری چالش برانگیز است. همانطور که می دانید معافیت پزشکی به سه شکل به مشمولان تعلق می گیرد.

  • معافیت از رزم
  • معافیت دائم
  • معافیت موقت

این معافیت ها بر اساس درجه ی بیماری مشخص می شود. به همین منظور برای بسیاری از بیماری درجه بندی خاصی در نظر گرفته شده است که شدت و نوع بیماری را مشخص می کند. برای بیماری واریکوسل نیز چنین درجه بندی وجود دارد. درواقع درجه واریکوسل و معافیت سربازی به سه شکل درجه یک، درجه دو و درجه سه وجود دارد. در بیماری واریکوسل درجه یک، رگ های بیضه تنها زمانی که به آنها فشار یا زور وارد شود گشاد می شوند. در واریکوسل درجه دو زمانی که فرد در حالت ایستاده باشد سیاهرگ ها بزرگ و قابل مشاهده هستند.

درجه سه این بیماری سخت ترین نوع آن است که در حالت ایستاده و تحت فشار رگ های بیضه متسع هستند. در مورد درجه واریکوسل و معافیت سربازی لازم است بگوییم که برای بیماری درجه سه معافیت از نوع دائم است و مشمولان مبتلا به این نوع بیماری، پس از گذراندن مراحل مختلف، می توانند کارت معافیت خود را دریافت کنند. اما درباره بیماری واریکوسل درجه یک و دو تنها گواهی معافیت از رزم صادر می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

بیماری واریکوسل و معافیت سربازی

بیماری واریکوسل و معافیت سربازی یکی از بحث های گسترده مربوط به معافیت سربازی است. افرادی که دارای این مشکل هستند، می توانند برای معافیت اقدام کنند. از آنجایی که این بیماری بعد از انجام کار های سخت و طولانی مدت شدیدتر می شوند، برای این افراد معافیت در نظر گرفته شده است. این بیماری در دسته ی بیماری های ادراری تناسلی قرار دارد که از سوی سازمان نظام وظیفه به عنوان یکی از موارد معافیت مطرح شده است. نکاتی درباره ی بیماری واریکوسل و معافیت سربازی وجود دارد، از جمله اینکه اگر فردی عمل جراحی انجام دهد و بیماری به طور کامل درمان شود، نمی تواند معافیت دائم دریافت کند. نکته ی دیگر درباره بیماری واریکوسل و معافیت سربازی این است که آیا همه مشمولان مبتلا به این بیماری موفق به اخذ کارت معافیت میشوند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این افراد می توانند برای دریافت معافیت اقدام کنند اما نوع معافیت به درجه بیماری بستگی دارد. هر قدر درد و احساس ناراحتی افراد بیشتر باشد احتمال معافیت نیز بیشتر خواهد بود.

شرایط واریکوسل و معافیت سربازی

شرایط واریکوسل و معافیت سربازی یکی از مواردی است که افراد مشمول باید به دقت مطالعه کنند. به طور معمول برای مشمولان مبتلا به واریکوسل سوالات بسیاری درباره ی واریکوسل و معافیت سربازی مطرح است. از جمله سوالاتی همچون چگونگی اخذ معافیت برای افرادی که جراحی کرده اند و یا ارتباط بین درجه واریکوسل و معافیت سربازی و ... مطرح می شود. به طور کلی باید گفت که شرایط واریکوسل و معافیت سربازی به درجه بیماری بستگی دارد. افراد با درجه خفیف تر بیماری تنها از فعالیت های رزمی معاف می شوند. علاوه بر این شرایط دریافت معافیت برای افرادی که جراحی انجام داده اند و مشکل واریکوسل آن ها درمان شده است نیز تنها می توانند برای دریافت معافیت از رزم اقدام کنند. ولی در شرایطی که بیماری عود کند و رو به شدید تر شدن برود، امکان دریافت معافیت دائم نیز وجود دارد.

موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی

موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی برای تمام افراد مبتلا به بیماری واریکوسل درجه یک، درجه دو و درجه سه به طور کامل در قوانین نظام وظیفه مطرح شده است که در اینجا به شرح کامل این موارد می پردازیم. افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند، اما مبتلا به واریکوسل هستند، می توانند به مدت شش ماه معافیت موقت دریافت کنند که این زمان درواقع زمان لازم برای انجام پروسه جراحی و همچنین پشت سر گذاشتن دوران نقاهت پس از جراحی است. چنانچه فردی این عمل را انجام دهد و بیماری وی درمان شود، می تواند برای دریافت معافیت از رزم اقدام کند. اما چنانچه بیماری پس از انجام عمل جراحی شدیدتر شده باشد، امکان دریافت معافیت دائم فراهم می شود و مشمولان می توانند برای دریافت معافیت دائم درخواست خود را در سازمان نظام وظیفه ثبت نمایند.

از دیگر موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی باید به مشمولانی اشاره کرد که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اند و بیماری واریکوسل بدون جراحی دارند، همچنین افرادی که عمل جراحی انجام داده اند اما موفقیت آمیز بوده است، درباره این افراد حکم صادره توسط شورای پزشکی نظام وظیفه معافیت از رزم است. حال چنانچه شما عزیزان مشمول خدمت وظیفه ی عمومی هستید، می توانید از طریق شماره تلفن های مرکز مشاوره آویژه به مشاوران برجسته این مرکز تماس حاصل نمایید و اطلاعات بسیار جامع تری را درباره واریکوسل و معافیت سربازی کسب نمایید. مشاوران ما در این مرکز صبورانه و با استفاده از تخصص و تجربیات چندین ساله خود بهترین راهنمایی ها را دراختیار شما عزیزان قرار می دهند.

چگونه معافیت پزشکی واریکوسل بگیریم؟

سوالات متداول

معافیت پزشکی بیماری واریکوسل چگونه است؟

این بیماری یکی از بیماری های دستگاه ادراری تناسلی آقایان میباشد که افراد مشمول دارای این بیماری براساس نوع و درجه بیماری میتوانند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام نمایند.

درجه بیماری واریکوسل کدامند؟

این بیماری بر اساس شدت به سه درجه تقسیم بندی می شود.

درجه یک : گشادی سیاهرگهای اطراف بیضه در حالت تحت فشار.

درجه دو: اتساع سیاهرگ ها در حالت ایستاده و واریکوسل

درجه سه: که شدید ترین نوع بیماری است و اغلب باعث معافیت دائم میشود .

آیا افرادی که جراحی واریکوسل انجام داده اند میتوانند برای اخذ معافیت اقدام کنند؟

افرادی که جراحی کرده اند درصورتی که بعد از جراحی دچار عود بیماری شوند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.