سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشمولان غایب سربازی در سال 1402

طبق قانون سازمان وظیفه عمومی در ایران، تمام مردان ایرانی بعد از 18 سال تمام، یعنی شروع 19 سالگی، باید به خدمت سربازی اعزام شوند و سن مذکور، سن مشمولیت سربازی برای پسران است.

این قانون برای تمامی مشمولین نظام وظیفه اجباری بوده و مدت زمان سربازی آن طبق آخرین مصوبه ستاد نیروهای مسح در مناطق بومی 24 ماه و در مناطق غیر بومی 21 ماه تعیین شده است.

در این میان سوالی که عموما توسط مشمولین غایب و یا متاهل و سایر افرادی که بنا به دلایلی امکان اعزام به خدمت سربازی برای آنها وجود ندارد، مطرح می شود، شرایط خرید خدمت سربازی و دریافت کارت معافیت سربازی است.

این امر طی سالیان اخیر به کانون بحث و توجه افراد زیادی تبدیل شده و قوانین مختلفی در این رابطه توسط مسئولین وقت طرح شده است. طبق آخر

ین اخبار، وضعیت خرید سربازی در سال 1402 مشخص شده و مشمولین طبق شرایط جدیدی امکان دریافت کار پایان خدمت خود را خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین جزئیات طرح خرید خدمت در سال 1402 آشنا کنیم، لطفا در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

تکلیف مشمولان غایب سربازی در سال 1402

همان‌طور که می‌دانید بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی مردان جوان با سن 18 سال تمام باید به مدت دو سال خدمت مقدس سربازی را انجام دهند. طبق همین قانون بعضی از آن‌ها به دلیل تحصیل یا کفالت یا بیماری و اقامت در خارج از کشور به طور دائم یا موقت از شمول این قانون مستثنا هستند.

حتی ایرانیانی که بیشتر از 8 سال غیبت دارند و از طریق قانون جریمه مشمولان غایب نتوانسته‌اند تکلیف خدمت خود را تعیین کنند، می‌توانند از یک سری تسهیلات استفاده نمایند.

در واقع سازمان نظام وظیفه اعلام کرده است که تمامی افراد مشمول مقیم خارج از ایران، برای اخذ مجوز سفر به ایران، باید به دفاتر جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود مراجعه و با احراز گذرنامه، مهر تردد بر روی گذرنامه را دریافت کنند؛ تمبر با عنوان مجوز تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور.

تا پیش از این قانون، اگر ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون دلیل موجه به ایران می‌آمدند، باید تکلیف خدمت سربازی خود را مشخص می‌کردند و سپس می‌توانستند ایران را ترک کنند.

طبق مصوبه جدید ابلاغ شده به نمایندگی‌های ایرانیان خارج از کشور از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، شرط سه سال غیبت دانشجویان مقیم خارج از کشور برای سفر به ایران برداشته شده است.

بر اساس این مصوبه و ابلاغ آن به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا، شرط استفاده از مهر مجوز تردد ویژه دانشجویان مقیم خارج از کشور «حداقل 3 سال اقامت در خارج از کشور» و «ورود این افراد به دوران غیبت» مشخص و اعلام شد.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر

آخرین اخبار خرید سربازی در سال 1402

در سال 94، دولت قانونی را تحت عنوان «جریمه غیبت خدمت سربازی» وضع کرد، که بر اساس آن مشمولانی که 8 سال و یا بیشتر در سربازی غیبت کرده باشند، می توانستند با پرداخت جریمه به صورت نقدی و یا اقساط، کارت پایان خدمت سربازی خود را دریافت نمایند.

اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین سال 1398 متوقف شده و در حال حاضر طرحی مبنی بر خرید خدمت در دستور کار ستاد نیروهای مسلح قرار ندارد.

در حال حاضر طبق قوانین جاری کشور، خرید سربازی به طور کلی لغو شده است. مطابق اطلاعیه جدید سازمان نظام وظیفه عمومی، همه مشمولین ایرانی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت دارند، حق دریافت مهر خروج مشمولین را خواهند داشت.

این افراد می‌توانند در هر سال حداقل دو بار و به طور کلی حداکثر سه ماه در ایران اقامت داشته باشند.

آخرین وضعیت خرید خدمت مشمولین غایب خارج از کشور در سال 1402

در حال حاضر تنها طرحی که برای خرید خدمت سربازی در ازای پرداخت جریمه تصویب شده است، خرید سربازی مشمولان خارج از کشور است.

طبق قانونی که در حال حاضر به تصویب رسیده، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، می توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار (15000) یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.

مشمولین متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد (25%) تخفیف برخوردار می شوند.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت مادر

نحوه سفر مشمولان غایب به کشور در سال 1402

مشمولان مقیم خارج از کشور دارای این دو شرط، می‌توانند پس از پایان دوران معافیت تحصیلی (فارغ‌التحصیل، انصراف یا اخراج) و پس از واریز ودیعه سالی دو بار و حداکثر به مدت سه ماه به ایران بیایند.

جزئیات طرح خرید خدمت سربازی در بودجه سال 1401

نحوه معافیت مشمولان متاهل 30 سال به بالا در سال 1402

یکی از اخباری که در ابتدا بسیار خبرساز شده بود، طرح جبرانی مجلس برای مشمولان غایب بالای 30 سال بود.

طبق این طرح سربازان غایب و یا فراری متاهل، دارای دو فرزند بعد از سن سی سالگی، بدون پرداخت مبلغ جریمه از خدمت معاف می شدند. این طرح بعد از کش و قوسهای فراوان در نهایت به مرحله تصویب نرسید و اجرایی شدن آن متوقف گردید.

لذا در حال حاضر طرحی مبنی بر معافیت مشمولین متاهل بالای 30 سال در دستور کار نیروهای مسلح کشور وجود ندارد.

سخن آخر

اخبار مربوط به خرید خدمت سربازی در چند سال اخیر به کانون توجه مشمولین زیادی تبدیل شده که قصد دارند در ازای پرداخت مبلغی، از اعزام به خدمت معاف شوند.

در حال حاضر طرحی مبنی بر خرید و پرداخت جریمه سربازی برای مشمولین داخل کشور در دستور کار ستاد نیروهای مسلح قرار ندارد و تنهای افرادی که در سال 1402 امکان خرید خدمت سربازی را خواهند داشت، مشمولین غایب خارج از کشور است که اطلاعات مربوط به این موارد در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از جزئیات، شرایط و نحوه خرید سربازی در سال 1402 آگاه سازیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره نظام وظیفه احتیاج دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را در این مسیر راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

آیا امکان خرید سربازی در سال 1402 وجود دارد؟

در ابتدای زمزمه های زیادی و حتی جدی در این خصوص شنیده شد و حتی پای آن با نام طرح خرید اقساطی خدمت در بودجه سال 1402 نیز باز شد، اما مجلس با توجه به مبلغ بالای تعیین شده و مخالفت نیروهای مسلح آن را فعلا رد کرد.

قیمت خرید سربازی برای همه مشمولان یکسان است؟

خیر؛ بر اساس مدرک تحصیلی، جریمه پرداختی هر مشمول نسبت به مشمول دیگر متفاوت است.