سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میزان کسری خدمت سربازان در سال 1402

توجه توجه 

با توجه به اینکه خدمت سربازی یکی از دوره های مهم زندگی پسران است و مشمولان به دنبال سپری نمودن این وظیفه اجباری در کوتاه ترین زمان ممکن هستند، اطلاع از مدت خدمت سربازی اهمیت زیادی برای آنها دارد.

طول دوره سربازی یکی از مسائلی است که ذهن تمامی مشمولان را به خود مشغول نموده و با توجه به اطلاعاتی که از سوی سازمان نظام وظیفه منتشر گردیده است آنها به دنبال یافتن اطلاعات صحیح و کاملی در مورد مدت زمان خدمت سربازی 1402می باشند.

سازمان وظیفه عمومی با هدف ایجاد عدالت و تحول خدمت طرحی با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا اجرا نموده است که در آن مدت خدمت سربازی کاهش یافته است.

تمامی مشمولان از جمله افرادی که در بدو ورود به خدمت سربازی هستند یا گروهی از آقایان که در حین خدمت سربازی به سر می برند از این طرح بهره مند خواهند شد.

خدمت سربازی چند ماه است؟ این سوالی است که تمامی مشمولان خدمت سربازی در پی یافتن جواب صحیح آن می باشند که در این  مقاله می توانند به پاسخ سوال خود دست یابند.

قانون جدید خدمت گزارش هایی از کاهش مدت سه ماه دوران سربازی ارائه داده اند که سربازان پس از گذراندن مدت زمان 21 ماه به شرط نداشتن اضافه خدمت، موفق به دریافت کارت پایان خدمت خواهند شد.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه با بررسی های لازم، از جزئیات 21 ماه شدن خدمت سربازی اطلاعات کاملی در اختیار مشمولان قرار می دهند.

افراد مشمول می توانند با مطالعه مقاله زیر اطلاع خود را در مورد مدت زمان خدمت سربازی 1402 بروز رسانی نمایند.

مدت زمان سربازی در سال 1402

بر اساس جدیدترین اخبار، طول دوره خدمت سربازی در سال 1402 برای دریافت کارت معافیت سربازی، به 21 ماه تمام می باشد، که این میزان بر اساس محل خدمت مشمولان شامل تغییراتی می شود.

پونزبرخی از این تغییرات مدت سربازی، بشرح زیر است:

 مدت خدمت سربازی برای دستگاه های دولتی 24 ماه است.

مدت خدمت سربازی برای نیروهای مسلح مناطق عادی 18 ماه است.

 مدت خدمت سربازی برای مناطق محروم 19 ماه است.

 مدت خدمت سربازی برای مناطق امنیتی درگیر 18 ماه است.

پیش از این طول خدمت وظیفه ضروری در ایران، 21 ماه تعیین شده بود که این مدت در مناطق محروم به 20 ماه و در مناطق مرزی به 19 ماه کاهش پیدا کرد.

البته در سال 88 قانونی مبنی بر تغییر طول مدت خدمت سربازی برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شد؛ که در سال 90، کسری های مربوط به این مقاطع تحصیلی نیز حذف گردید.

برای اطلاع از جدید ترین خبر ها در مورد مدت خدمت سربازی با مشاوران ما در آویژه تماس بگیرید.

مدت زمان سربازی در سال 1401

مدت زمان خدمت سربازان متاهل در سال 1403

افرادی که در طول دوره خدمت سربازی و یا پیش از آن وارد زندگی مشترک شده باشند، طبق اعلام سازمان نظام وظیفه شامل تسهیلات مختلفی می شوند که از این جمله می توان به دریافت کسری خدمت اشاره کرد.

میزان خدمت سربازان متاهل، طبق اعلام سازمان نظام وظیفه با سایر مشمولان تفاوتی نداشته و اخبار مبنی بر کاهش زمان خدمت متاهلین حقیقت ندارد.

این افراد در طول خدمت از حقوق بیشتری نسبت به سایر مشمولین برخوردار بوده و محل خدمت آنها نیز نزدیکترین مکان به محل زندگی همسر آنها در نظر گرفته می شود؛ علاوه بر این موارد مشمولین متاهل شامل کسری های خدمت مختلفی می شوند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر

پونزشرایط اخذ این کسری ها بشرح زیر است:

در رابطه با داشتن فرزند، نظام وظیفه به ازای هر فرزند، سه ماه از سربازی مشمول را کم می کند و لازم به ذکر است که این قانون مشمول افرادی که غیبت سربازی دارند نیز هست.

کسری خدمت بدون فرزند امکان پذیر نیست.

زمان مرخصی برای سربازان متاهل از 22 روز به 30 روز تغییر یافته است.

سربازان متاهل حداقل سه روز در هفته باید به مرخصی بروند.

تمامی سربازان متاهل در شهر سکونت همسر به خدمت گرفته می شوند.

اولویت آموزش فنی حرفه ای، برای سربازان متاهل است که از طرف نیروهای مسلح برگزار می شود.

قانون مرخصی سربازان متاهل

مرخصی برای سربازان متاهل، بسته به محل خدمت و ارگان نظامی آنها متفاوت می باشد.

پونزعموما مرخصی این سربازان طبق دستورالعمل زیر اعطا می شود:

  • مسافت

به ازای هر یکصد کیلومتر فاصله از خانه، یک روز به مرخصی اضافه می شود.

  • شرایط جوی

برای مناطقی با آب و هوای بد درجه‌ ی 2، شش روز، درجه‌ ی 3، هشت روز و درجه‌ ی 4 ده روز به مرخصی اضافه می‌گردد.

قانون مرخصی سربازان متاهل

شرایط خرید خدمت سربازی در سال 1402

در حال حاضر خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور امکان پذیر نبوده و طرحی نیز مبنی بر پرداخت جریمه خدمت سربازی، در دستور کار سازمان نظام وظیفه قرار ندارد.

در سال 1402، تنها افرادی می توانند اقدام به خرید خدمت سربازی کنند که به عنوان مشمول غایب خارج از کشور اقامت داشته و از مدت زمان غیبت آنها حداقل 5 سال گذشته باشد؛ این افراد با پرداخت جریمه 15 هزار یورو، می توانند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت مادر

میزان کسری خدمت سربازان در سال 1402

شرایط دریافتی کسری خدمت سربازان در سال 1402 نیز همانند سال های گذشته شامل موارد مختلفی می شود که هر فرد بسته شرایط خود می تواند از آنها برخوردار شود.

در ادامه جدولی از انواع مختلف کسری خدمت سربازی و نحوه محاسبه هرکدام را برایتان آورده ایم.

انواع کسری خدمت مدت زمان کسری خدمت
کسر خدمت ایثارگران 12 روز به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی
کسر خدمت نخبگان پروژه های تحقیقاتی این دسته از مشمولان توسط هیئت داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید، فرد مشمول از امتیازاتی همچون کسری خدمت بهره مند می شود و یا پس از طی دوره آموزش، کارت پایان خدمت خود را دریافت می نماید.
کسر خدمت فرزند 3 ماه به ازای هر فرزند
کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز 63 روز به ازای هر درصد جانبازی
کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا  سربازان غیر بومی که در مناطق امنیتی و مرزی در حال خدمت سربازی می باشند، با احتساب قوانین کسری خدمت، 17 ماه خدمت خواهند کرد. همچنین سربازان غیر بومی که در مناطق محروم و بد آب و هوا مشغول به خدمت هستند، با در نظر گرفتن ضوابط کسری خدمت، موظف به 18 ماه خدمت خواهند بود.

میزان کسری خدمت سربازان در سال 1401

سخن آخر

طول دوره خدمت سربازی از جمله دغدغه های اصلی مشمولان سربازی می باشد که همواره سوالات زیادی در رابطه با آن به گوش می رسد. این میزان بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در سال 1399، به دو سال (24 ماه) افزایش یافته و در سال 1402 نیز شاهد اجرایی شدن همین قانون خواهیم بود.

بر همین اساس، مدت خدمت سربازی نیروهای بومی 24 ماه، نیروهای غیربومی در مناطق عادی 21 ماه، مناطق محروم 19 ماه و مناطق امنیتی درگیر 18 ماه می باشد.

در این مقاله تلاش بر این بود که شما را از مدت زمان خدمت سربازی در سال 1402 آگاه سازیم؛ چنانچه نیاز به دریافت راهنمایی بیشتری دارید، با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید.

مشاورین مجرب این مجموعه، شما را در کمترین زمان ممکن راهنمایی کرده و مشاوره دقیقی از آخرین اخبار نظام وظیفه به شما ارائه خواهند کرد. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتمدت زمان خدمت سربازی افراد متاهل در سال 1403 چه میزان خواهد بود؟

طول خدمت سربازان متاهل با سایر افرادی تفاوتی نداشته و صرفا در جهت آسایش حال این افراد تمهیداتی اندیشیده شده است.

سوال علامتمیزان خدمت افراد در مناطق غیر عملیاتی چه میزان است؟

این میزان 21 ماه می باشد.

سوال علامتچه افرادی در سال 1403 قادر به پرداخت و جریمه و خرید خدمت خواهند بود؟

 

مشمولانی که مدت زمان غیبت سربازی آنها حداقل 5 سال باشد، با پرداخت جریمه 15 هزار یورو، می توانند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.