سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی چیست؟

شاید با خود فکر کنید که خدمت سربازی یکی از دوران های سخت زندگی است و از شرکت کردن در آن ترس داشته باشید. اکثر افراد وقتی که زمان خدمت سربازی آنها فرا می‌رسد، ترس زیادی را برای خانواده به وجود می آورند و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

این مورد به این دلیل است که در خدمت سربازی و در مناطق مختلف، یگان ها دارای شرایط دشوار بوده و به همین واسطه نگرانی های زیادی را برای افراد به وجود می آورد. همچنین یکی از سوالات اصلی که در میان مشمولین خدمت رایج است در ارتباط با یگان مورد نظر برای خدمت سربازی است.

در جواب با این سوال باید بگوییم، شرایط خدمت سربازی بر اساس میزان تحصیلات، متاهل بودن، داشتن کارت سبز و سایر موارد دیگر انتخاب می‌ شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین یگان های سربازی بپردازیم.

بهترین یگان برای خدمت سربازی از دیدگاه سربازان

همان‌ طور که در موارد بالا اشاره کردیم، دیدگاه و نظرات افراد مشمول بسیار متفاوت است و هر یک بر اساس نیاز خود یگانی را انتخاب می‌ کنند. معمولاً هر فرد یا هر سرباز وقتی که دوران آموزشی خود را در هر ارگانی بگذراند، بر حسب نیازهای آن ارگان نیز دوران خدمت خود را می گذارند.

برای مثال، اگر مشمول، دوران آموزشی خود را در یکی از پادگان های نیروی انتظامی بگذراند، دوران خدمت خود را در یکی از یگان های این ارگان سپری خواهد کرد. البته ناگفته نماند که تقسیم بندی سربازان پس از دوره آموزشی بر عهده ستاد نیروی مسلح بوده و آنها تعیین می کنند که هر فرد در کدام ارگان استخدام شود.

اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، شرایط دوره آموزشی بر اساس محل زندگی فرد، شرایط دوره آموزشی، شرایط مشمول، سهمیه و نیاز هر ارگان است.

همچنین یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می شود فرد مشمول در کدام ارگان خدمت کند، میزان تحصیلات او بوده و اگر فرد دارای تحصیلات بالایی باشد، فعالیت های راحت تر و تخصصی تری نسبت به سایر مشمولان دیگر که دارای تحصیلات پایین تری هستند به آنها محول خواهد شد. در نتیجه این یک مورد بسیار قابل توجه است.

ضمن این موارد باید گفت که فرد مشمول، با استفاده از کسری رزمندگی یا ایثارگری پدر، اخذ کسری از محل خدمت، معافیت و یا معافیت از خدمات رزمی و سایر موارد قاعدتا شرایط آسانتری نسبت به سایر مشمولان را دارد. برای اطلاع بیشتر از جزئیات دریافت کسری، پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه دریافت کسری خدمت سربازی و شرایط آن را مطالعه بفرمایید.

همچنین قابل ذکر است که شرایط هر ارگان و یگان متفاوت بوده و شاید در بعضی ارگان ها شرایط بسیار آسان تر بوده و سرباز در طول خدمت خود، خاطرات به یاد ماندنی را داشته باشد.

برای مثال ممکن است که در بعضی از ارگان ها شرایط بسیار سخت باشد، ولی در عوض امکانات ضعیفی را داشته باشند؛ امکاناتی از قبیل: غذای خوب و مطلوب، مکانی مناسب برای خواب و استراحت کردن و.... اما در یکی از ارگان های دیگر شرایط بسیار راحت و سختگیری بسیار کم حاکم باشد، و در عین حال باید در نظر داشته باشید که امکانات آن ارگان کم است و شرایط استاندارد را ندارد، که این موارد در هر یک از یگان ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر

بهترین یگان برای خدمت سربازی در سال 1401 از دیدگاه سربازان

لیست مناسب ترین و سخت ترین یگان ها داخل ایران

در ادامه بسیاری از ارگان های مناسب و یا سخت (از لحاظ شرایط، امکانات و نوع خدمت) را در اختیارتان قرار داده ایم که تا با تمامی ارگان ها و شرایط آنها آشنا شوید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل نیروی زمینی، نیروی هوافضا، نیروی قدس و … می باشد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران  شامل نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و پدافند هوایی است.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شامل فرماندهی ناجا، سازمان حفاظت اطلاعات ناجا و سازمان عقیدتی سیاسی ناجا بوده که هر کدام به طور مستقل فعالیت داشته و رسته های مختلفی را در بر می‌ گیرند. از جمله مرزبانی، اطلاعات، آماد و پشتیبانی، جامعه‌شناسی و… است.
وزارت دفاع شامل زیر مجموعه های متفاوتی است.

در کل باید بگوییم که با توجه به گفته ها و نظرات سربازانی که در این ارگان ها خدمت کرده اند، بهترین مجموعه، ارگان سپاه بوده که دارای شرایط مناسب و در عین حال امکانات بسیار خوبی و مزایای زیادی است و فرد در طول گذراندن دوره خدمت، هیچ زحمتی را متحمل نمی شود.

به همین دلیل بسیاری از مشمولان، تمام سعی خود را می کنند که دوره خدمت خود را در سپاه بگذرانند. یکی از ویژگی هایی که این ارگان دارد، سرباز می تواند بعد از گذراندن دوره بسیج خود و گرفتن کارت سبز قبل از اعزام به خدمت، به یکی از مراکز سپاه در شهر خود مراجعه نمایند و در صورتی که مرکز سپاه به نیرو نیاز داشته باشد، می تواند به پذیرش در آنجا اقدام نماید.

برخی از سربازان که میزان تحصیلات زیادی دارند، بهترین ارگان برای خدمت را ارتش می دانند، اما برعکس، برخی هم سپاه و گروهی دیگر وزارت دفاع و نیروی انتظامی را بهترین ارگان با شرایط مناسب می دانند که همانطور در بالا اشاره کردیم، هر کس بر اساس نیاز خود و علاقه خود ارگان مدنظر را انتخاب می کند.

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی چیست؟

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی چیست؟

سربازان دارای سنوات اگر در طول خدمت خود احراز شایستگی خود را انجام دهند و همچنین در یگان خدمت، فرماندهان ارشد از آن سرباز رضایت کامل را داشته باشند، 3 ماه تا 6 ماه از اضافه خدمت آنها کم می شود.

با توجه به تبصره یک ماده قانونی 58 مشمولان غایبی که به خدمت سربازی اعزام می شوند، اگر در حین انجام وظیفه در مناطق جنگی، امنیتی و عملیاتی ابراز فداکاری و شجاعت کنند، تمام بخش مدت اضافه خدمت آنها بخشیده خواهد شد.

با توجه به این شرایط می توانید از بابت این بخش نیز اطمینان کامل داشته باشید که مدت زمان اضافه خدمت شما بخشیده می شود، به شرطی که در طول خدمت موارد ذکر شده را عملی کنید و از آنها استفاده کنید.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت مادر

بهترین ماه های اعزام به خدمت کدام هستند؟

با توجه به شرایطی که به آن اشاره کردیم، تعیین محل و ارگان در اختیار فرد مشمول نمی باشد؛ اما خوشبختانه ماه اعزام به خدمت تا حدودی به انتخاب فرد مشمول می باشد و فرد می تواند انتخاب کند که در چه ماهی به خدمت بپردازد.

و اما در جواب با سوال اصلی که بهترین ماه برای اعزام کدام ماه است؟ باید بگوییم به طور کلی و با توجه به نظرات سربازان و مشمولان اعزام در ماه های شهریور و اسفند یکی از بهترین ماه ها برای خدمت بوده که دوره طلایی سربازی نیز در این دو ماه است.

به خصوص اگر این دو ماه مشمول ایام رمضان شود، بهترین وضعیت برای هر سرباز است؛ ولی در ماه هایی از جمله تیرماه و دی ماه سرباز در بدترین برهه زمان قرار می گیرد. درعین حال شرایط میزان تحصیلات در انتخاب نمودن ماه اعزام توسط فرد مشمول هم وفق می کند.

مشمولانی که دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند به علت تعداد بسیار بالای تقاضا در این گروه خدمت، ممکن است زمان اعزام تا یک سال طول بکشد. اما برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، این مورد باعث به زمان اعزام تا زمان ارسال دفترچه شده که این پروسه ممکن است تا یک ماه طول بینجامد.

شرایط و نکات استخدام سربازی در سال 1401

شرایط و نکات استخدام سربازی در سال 1402

اعزام به سربازی برای افراد مشمول، یکی از ترس ها و دلهره ها شایع در بین پسران است و حتی برای بعضی ها ممکن است ناخوشایند ترین روزهای زندگی به شمار آید.

به همین دلیل مشمولان و اعزام شوندگان به دنبال راهی برای فرار از سربازی و یا کاهش خدمت هستند، که می توانند بر اساس شرایط خاصی از قبیل: داشتن تحصیلات بالا، خانواده شهید بودن و... روند خدمت خود را تسهیل کنند.

اما بسیاری از افرادی که شامل این موارد نیستند، اولین موردی که به ذهنشان خطور می کند، یافتن بهترین ارگان است که دوره خدمتشان را در آنجا سپری کنند.

اما اینکه انتخاب محل خدمت در اختیار خود مشمول نمی باشد و این راه امکان پذیر نیست و با توجه به نظرات، این مورد تا حدودی غیر ممکن است و افراد کمی می توانند شامل این مورد شوند، اما میزان تحصیلات و وضعیت متاهلی و... می تواند در شرایط و محل خدمت تفاوت ایجاد کند.

سوالات متداول

علامت سوالبهترین یگان ها کدام هستند؟

با توجه به علاقه و نیاز های هر فرد این مورد متفاوت است و نمی توان اطلاعات درستی در این خصوص ارائه داد.

علامت سوالبهترین ماه برای اعزام شدن کدام است؟

 

به طور کلی ماه های شهریور و اسفند جزء بهترین ماه ها بوده و دارای شرایط مناسبی هستند.