سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوش، حلق و بینی

معافیت های پزشکی از قوانین سازمان وظیفه عمومی جهت کمک به مشمولان و سربازان دارای بیماری می باشد. سربازان بعد از بررسی شرایط و انجام معاینات پزشکی می توانند نسبت به دریافت انواع معافیت های پزشکی اقدام کنند. یکی از انواع معافیت های پزشکی سازمان وظیفه عمومی معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی می باشد.

بیماری های دسته گوش و حلق و بینی جزو بیماری های مادرزادی و یا اکتسابی هستند که افراد براساس شرایط ممکن است به بیماری های این دسته مبتلا شوند. معافیت پزشکی در بیماری های گوش و حلق و بینی براساس نوع بیماری، شدت بیماری، مدرک تحصیلی و مراحل درمان به مشمولان ارائه می شود.

لیست بیماری های معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی، در واقع فهرست بخش چهاردهم معافیت های پزشکی است. این بخش بیماری های زیادی را شامل می شود که متقاضیان زیادی میتوانند از آن استفاده کرده و برای معافیت پزشکی اقدام کنند. بر اساس آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا لیست بیماری های مربوط به معافیت پزشکی گوش و حلق و بینی به شرح زیر میباشد.

نام بیماری
نام بیماری
نام بیماری
کم شنوایی
پولیپ بینی
آترزی مجرای گوش خارجی
آنژیو فیبروم نازوفارنگس
آنژیومهای وسیع
انسداد مجرای گوش خارجی
بیماری التهابی حنجره
بیماری ضربه ای حنجره
بیماری عفونی حنجره
بیماری مادرزادی حنجره
بیماری منیر
تومور بینی
تومور حنجره
تومور سینوس
تومور غده بناگوشی
تومور مخلوط تحت فکی
تومور مخلوط غده بناگوشی
تومور گلوموس ژوگولر
رینیت آتروفیک
سندروم منیر
سینوزیت
شکستگی بینی
عفونت گوش میانی
عمل جراحی رادیکال ماستوئیدکتومی
عوارض عفونی در بینی
عوارض عفونی در حلق
عوارض عفونی در لب
عوارض عفونی در کام
فقدان لاله گوش
فلج تارهای صوتی
فلج عصب صورتی
لابیرنتیت
لالی
کری
 
 
این بیماری ها جامع ترین لیست ارائه شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای متقاضیان معافیت های پزشکی میباشد. مشمولین بر اساس بیماری های گفته شده در بالا میتوانند درخواست معافیت داده و کارت معافیت دریافت کنند. متقاضیان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین و مقررات هر یک از بیماری های بالا، مقاله را تا انتها مطالعه کرده و با شرایط و ضوابط معافیت پزشکی ناشنوایی به طور کامل آشنا شوید.

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوش، حلق و بینی
شرایط معافیت بیماری های گوش، حلق و بینی از حساس ترین شروط برای گرفتن معافیت می باشد. به این دلیل که این بخش ها قسمت های حساس بدن انسان را تشکیل داده که انسان از طریق آن ها می تواند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند.

حس چشایی که مرتبط با حلق و گلو می باشد. یا حس شنوایی که یکی از اصلی ترین حواس پنج گانه محسوب می شود. بیماری های این بخش از تومورها گرفته تا سینوزیت های درگیر کننده سینوس ها و مشکلات دیگر که می تواند برای افراد بسیاری خطرآفرین باشد.

فهرست معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی در 24 بند برای مشمولین قانون گذاری شده است. ضمن اینکه تمام معافیت های پزشکی دارای بند و تبصره هایی هستند، از همین رو حتما قبل از هرگونه اقدام برای معافیت باید از شرایط، مراحل، مدارک و جزئیات معافیت آگاه باشید. برای بررسی شرایط توسط متخصصان نظام وظیفه می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره سربازی آویژه ارتباط بگیرید.

 

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوش، حلق و بینی
شرایط دریافت معافیت های خدمت سربازی دارای شرایط عمومی و اختصاصی میباشد که مشمولین باید قبل از اقدام آن ها را بررسی کنند. این شرایط و ضوابط از سوی سازمان نظام وظیفه اعلام میشود.

?? مشمولین باید دارای یکی از بیماری های بخش چهاردهم فهرست بیماری های معافیت پزشکی گوش و حلق و بینی باشند.

?? مشمولین باید دارای شناسنامه ی عکس دار و کارت ملی هوشمند جدید باشند.

?? مشمولین بایستی به سن 19 سالگی رسیده باشند تا تقاضای معافیت پزشکی آنان بررسی گردد.

?? متقاضیان باید پرونده ی سابقه ی پزشکی خود را در هنگام مراجعه به پزشک همراه داشته باشند.

?? داشتن آخرین مدرک تحصیلی برای دریافت معافیت های پزشکی الزامی است.

?? مشمولین متقاضی معافیت های شنوایی باید به صورت حضوری و با مراجعه به مراکز پلیس +10 اقدامات لازم برای دریافت معافیت را پشت سر بگذارند.

?? مشمولین باید تحت نظر پزشک اولیه معاینات اولیه را انجام داده و بعد از تائید بیماری توسط پزشک، درخواست معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی را ثبت نمایند.

?? مشمولین برای کمیسیون پزشکی باید حتما خودشان در ساعت مقرر حضور داشته باشند.

قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوش، حلق و بینی
مشمولان برای استفاده از معافیت ها باید به قوانین آن به طور کامل واقف باشند. بنابراین اهمیت قوانین و ضوابط معافیت های پزشکی بسیار مهم است. به طور کلی قوانین دسته بندی مشمولین برای همه بیماری های معافیت پزشکی بر اساس ماده 39 شامل سه بخش زیر میباشد.

? دسته ی اول: دارای بیماری های مزمن شنوایی و حلق و گلو میباشند و باید از معافیت دائمی استفاده کنند.

? دسته ی دوم: کسانی که بیماری آنان پس از دوره ی درمانی خوب خواهد شد. بنابراین این افراد برای گذراندن طول درمان معافیت 6 ماهه دریافت میکنند.

? دسته ی سوم: متقاضیانی که دارای بیماری های خفیف گوش، حلق و بینی بوده اند ولی با تشخیص پزشک بیمارستان نیروهای مسلح توانایی خدمت وظیفه عمومی را دارند، به این دسته از مشمولان معافیت از خدمات رزمی داده می شود و صرفا از انجام کارهای سنگین منع می شوند.

این مهم ترین قوانین بخش معافیت بیماری های شنوایی است که مشمولین در هر یک از آنان که قرار گیرند از قوانین همان گروه تبعیت کرده و همان نوع معافیت نیز به آنان اعطا میشود.

این مقاله را حتما بخوانید: لیست بیماری های معافیت پزشکی

انواع معافیت های بیماری های گوش و حلق و بینی
از اصلی ترین و شایع ترین بیماری های گوش می توان به بروز هرگونه مشکل و اختلال در آستانه شنوایی و کم شدن توانایی دریافت و درک اصوات مختلف (کاهش شنوایی) اشاره کرد.

معافیت کم شنوایی
?? مشکلات کاهش شنوایی یا کاهش توانایی گوش افراد در درک صدا به صورت یک طرفه در فرکانس های چهارگانه بیش از 80 دسی بل: معاف دائم

?? مشکلات کاهش شنوایی یا کاهش توانایی گوش افراد در درک صدا به صورت یک طرفه در فرکانس های چهارگانه بین 50 تا 80 دسی بل برای دارندگان مدرک فوق دیپلم و پایین تر: معاف از رزم

?? مشکل کاهش شنوایی یا کاهش توانایی گوش افراد در درک صدا به میزان بیش از 50 دسی بل تا ناشنوایی کامل یک طرفه برای افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر: معاف از خدمات رزمی

?? کاهش شنوایی یا کاهش توانایی گوش افراد در درک صدا در هر دو گوش در فرکانس های چهارگانه، در هر گوش بالای 50 دسی بل: معافیت دائمی

?? مشکل شنوایی در هر دو گوش در فرکانس های چهارگانه بین 25 تا 50 دسی بل: معافیت خدمات رزمی

?? مشکل کری (ناشنوایی کامل) : معافیت دائمی

مشکل لالی : معافیت دائم

?? مشکل فقدان کامل مادرزادی یا مشکل اکتسابی لاله گوش به صورت دو طرفه: معاف دائمی

?? مشکل فقدان مادرزادی یا مشکل اکتسابی یک طرفه لاله گوش: معاف از خدمات رزمی

?? بیماری آترزی (عدم وجود کانال گوش به صورت مادرزادی یا اکتسابی) یا انسداد مجراهای گوش خارجی( در کل مجرا): معافیت دائمی

?? بیماری آترزی یا انسداد قسمتی از مجرای گوش خارجی: معاف از خدمات رزم

?? عفونت های مزمن گوش میانی یک طرفه و دو طرفه: در هر دو حالت معافیت دائمی

?? عمل های جراحی رادیکال ماستوئیدکتومی یا سوراخ کردن جهت تخلیه گوش میانی : معافیت دائمی

برای ادامه مطلب به این پست مرکز مشاوره آویژه مراجعه کنید: معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی