سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخشش خیانت: آیا ممکن است؟

خیانت، بی وفایی، روابط عاطفی – خیانت های بزرگ برای هر رابطه ای به شدت آزار دهنده و آسیب زا هستند. در حالی که جدایی یا طلاق برای برخی زوج ها اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است برای زوج های دیگری که مایلند گذشته را پشت سر بگذارند و به جلو حرکت کنند، امیدی وجود داشته باشد. ما مشاوران و روانشناسان آویژه در اینجا نگاهی به شش قدمی می اندازیم که هر دو زوج می توانند برای رسیدن به بخشش بعد از خیانت با موفقیت انجام دهند.

قدم اول: با خودتان صادق باشید

حتی اگر دردناک باشد، هر دو طرف باید با صداقت کامل وارد فرآیند بخشش شوند. اغلب اوقات فکر می کنیم که با خودمان صادق هستیم، در حالی که اینطور نیست. به همین دلیل است که گذاشتن زمانی برای تامل در خلوت، در مورد نقش خودتان در این رابطه و آنچه واقعاً از آن می خواهید، بسیار مهم است.

سوالاتی که ممکن است بخواهید از خود بپرسید:

  • یک نتیجه مثبت از این رویداد برای من چگونه خواهد بود؟
  • اهداف بلندمدت من برای رابطه / زندگی ام چیست؟
  • رفتارهای من چگونه بر وضعیت تأثیر گذاشته است؟

قدم دوم: دیدگاه خود را به صورت فیزیکی بنویسید

حالا که در ذهنیتی صادقانه قرار دارید، زمانی را برای نوشتن تمام افکار خود به صورت فیزیکی اختصاص دهید. این کار می تواند به شفاف سازی بیشتر افکار، پردازش احساسات پیچیده و دور ریختن تمام منفی بافی هایی که ممکن است در درون شما انباشته شده باشد، کمک کند. در مشاوره خیانت اغلب اوقات نوشتن نامه ای به شریک عاطفی و بیان دیدگاهتان از ماجرا مفید است.

به خاطر داشته باشید که این فعالیت برای خودتان است. بعد از اینکه نامه را نوشتید، می توانید آن را در یک مکان امن نگه دارید یا آن را پاره کنید و دور بریزید.

قدم سوم: با هم برای تحلیل اتفاقات پیش بیایید

حالا که افکارتان شفاف شده است، می توانید با هم در یک محیط امن برای بحث و تحلیل اتفاقات پیش آمده، گرد هم آیید. چه اتفاقاتی منجر به خیانت شد؟ آیا مسائل بلندمدتی وجود دارد که انباشته شده اما هرگز به طور علنی در مورد آنها صحبت نشده است؟

برای اینکه این مرحله مؤثر باشد، هر دو طرف باید مایل باشند بدون هیچ ترسی با یکدیگر صادق باشند. علاوه بر این، باید از توهین، تحقیر یا حمله به شخصیت یکدیگر در طول فرآیند خودداری کنید. به یاد داشته باشید که هر دو در یک طرف هستید و با هم برای یافتن راه حل تلاش می کنید.

قدم چهارم: تصمیم گیری برای ادامه یا عدم ادامه رابطه

بعد از اینکه همه چیز آشکار شد، هر دو طرف باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند رابطه را ادامه دهند یا خیر. ممکن است یک شبه به این تصمیم نرسید – و اشکالی ندارد! به خودتان زمان بدهید تا آرام شوید و احساساتتان را پردازش کنید.

در حالی که مهم است به خودتان زمان بدهید، همچنین باید مطمئن شوید که شریک عاطفی تان را برای مدت نامحدودی بدون پاسخ رها نکنید. این کار برای هیچ یک از طرفین منصفانه نیست و در نهایت باعث طولانی شدن روند بهبود و بخشش می شود.

قدم پنجم: حرکت به جلو

اگر هر دو طرف تصمیم به ماندن با هم گرفته اند، می توانید با یک تلاش جمعی گذشته را پشت سر بگذارید و به جلو حرکت کنید. در اینجا برخی از مراحل نهایی وجود دارد که هر دو طرف می توانند برای پیشرفت انجام دهند.

مراحل نهایی برای شریک عاطفی که خیانت کرده است:

  • عذرخواهی کنید: صمیمانه عذرخواهی کنید و مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرید.
  • درخواست بخشش کنید: از شریک عاطفی تان بخواهید که شما را ببخشد.
  • ارتباط با فرد سوم را قطع کنید: هر گونه ارتباطی را با فردی که با او رابطه داشته اید، به طور کامل قطع کنید.
  • اعتمادسازی مجدد: تلاش آگاهانه ای برای ایجاد احساس امنیت، عشق و ارزشمندی در شریک عاطفی تان داشته باشید.
  • ابراز امیدواری برای آینده: به شریک عاطفی تان بگویید که از حرکت به جلو و با هم بودن هیجان زده هستید.

مراحل نهایی برای شریک عاطفی که مورد خیانت قرار گرفته است:

  • عذرخواهی برای واکنش های منفی: برای هر رفتار منفی که ممکن است بعد از خیانت از خود نشان داده باشید، عذرخواهی کنید.
  • بخشیدن شریک عاطفی: به شریک عاطفی تان بگویید که او را به خاطر خیانتش بخشیده اید.
  • ابراز امیدواری برای آینده: به شریک عاطفی تان بگویید که از حرکت به جلو و با هم بودن هیجان زده هستید.

به خاطر داشته باشید که بخشش و بازسازی اعتماد یک فرآیند طولانی است و زمان و دارای احساس تنهایی است. صبور باشید، با هم صادق و باز باشید و برای بهتر شدن رابطه تلاش کنید.

قدم ششم: گرامی داشتن این تصمیم

بعد از اینکه هر دو طرف برای بخشیدن و ادامه رابطه متعهد شدید، سعی کنید کاری را با هم انجام دهید تا این لحظه را گرامی بدارید و آن را خاص کنید. این می تواند یک کار نمادین مانند تجدید عهد خصوصی یا رد و بدل کردن کارت باشد. یا می توانید با هم برای یک شام خوب بیرون بروید. لحظات گرامیداشت راهی عالی برای ایجاد یک سد بین گذشته و آینده هستند و همچنین به ایجاد یک حس مثبت برای حرکت به جلو کمک می کنند.

نکات مهم:

  • این گرامیداشت صرفا برای جشن گرفتن خیانت نیست، بلکه برای جشن گرفتن تصمیم مشترک شما برای حرکت به جلو و بازسازی اعتماد در رابطه است.
  • این کار را تنها زمانی انجام دهید که هر دو طرف برای بخشش و ادامه رابطه کاملا آماده باشید. فشار آوردن به این کار می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
  • مهم ترین چیز این است که کاری را انجام دهید که برای هر دوی شما خاص و معنادار باشد.

رابطه شما بعد از خیانت به پایان نرسیده است

تیم درمانگران دلسوز ما در مرکز مشاوره آویژه به بسیاری از زوج ها در گذر از خیانت و یادگیری ترمیم روابطشان کمک کرده اند.

برای شروع مسیر درمانی خود، لطفاً این مراحل ساده را دنبال کنید:

  1. جلسه اولیه درمانی خود را رزرو کنید.
  2. با یک درمانگر دلسوز ملاقات کنید.
  3. تعمیر رابطه خود را شروع کنید!

خدمات دیگر ارائه شده در کلینیک آویژه

تیم آویژه درک می کند که شما فردی پیچیده هستید که ممکن است برای مقابله با مشکلات مختلف سلامت روان به حمایت نیاز داشته باشید. به همین دلیل است که کلینیک آویژه علاوه بر بهبودی پس از خیانت، طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهد. سایر خدمات سلامت روان ارائه شده عبارتند از:

  • زوج درمانی فشرده
  • نظارت تایید شده توسط AAMFT و LMHC
  • بنیادهای عشق ماندگار
  • کارگاه ها و جلسات زوج درمانی
  • درمان فردی برای مسائل مربوط به رابطه
  • درمان خانواده

ما مشاروان آویژه همچنین مشاوره طلاق، مشاوره مسیحی، مشاوره والدین مشترک، مشاوره ناباروری، درمان از دست دادن فرزند و درمان قبل از تولد را ارائه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر، می توانید وبلاگ ما را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید! https://psychology.avije.org/

نکات مهم:

  • خیانت به معنای پایان رابطه نیست و کمک گرفتن از یک درمانگر می تواند مفید باشد.

منبع: مرکز مشاوره خانواده آویژه