سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خیانت عاطفی: گذراندن وقت عاطفی با فردی غیر از همسر یا شریک زندگی

خیانت عاطفی: گذراندن وقت عاطفی با فردی غیر از همسر یا شریک زندگی

9 نشانه اینکه گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید

این روزها برقراری رابطه عاطفی هم می تواند به اندازه خیانت فیزیکی برای رابطه شما آسیب زننده باشد.

گرفتار شدن در دام رابطه عاطفی:

روابط عاطفی می توانند به اندازه خیانت فیزیکی مخرب باشند. انرژی احساسی ما محدود است. اگر این انرژی را جای دیگری متمرکز کنیم، می تواند بر روابط با نزدیکانمان تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، صمیمیت بیش از حد با فرد دیگری، به خصوص کسی که به او جذب شده اید، همیشه این پتانسیل را دارد که به چیزی فراتر از دوستی تبدیل شود.

دوستی ها عالی هستند، اما مهم است که بدانیم چه زمانی ممکن است از مرز بگذرند. رفتارها یا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما یا همسرتان درگیر یک رابطه عاطفی شده اید. در ادامه این مقاله روانشناسی آویژه به این نشانه ها و تأثیر آنها بر رابطه تان می پردازیم.

ماهیت رابطه عاطفی

رابطه عاطفی یک رابطه غیرجنسی است که در آن سطح صمیمیت و پیوند عاطفی مشابه یک رابطه عاشقانه وجود دارد.

این روابط معمولا از دوستی های ساده شروع می شوند. برخی از دوستی های غیرعاشقانه به مرور زمان به دوستی های عمیق با بار عاطفی بالا تبدیل می شوند. زمانی که فرد دیگری را جذاب می دانید یا تمایلات جنسی مشترکی دارید، با سراشیبی لغزنده ای روبرو می شوید که شما را از تعهدات ازدواج یا رابطه تان دور می کند.

معمولا در ابتدای این روابط، هیچ قصدی برای جدی تر شدن اوضاع وجود ندارد. با این حال، مرز باریکی بین دوستی های نزدیک و روابط عاطفی وجود دارد. علاوه بر این، روابط عاطفی به سرعت می توانند به معاشقه و روابط جنسی منجر شوند.

"ارتباط عاطفی معنادار برای پایه و اساس هر رابطه ای، چه دوستانه و چه عاشقانه، مهم است. یک دوستی زمانی به یک رابطه عاطفی تبدیل می شود که مرزها شروع به محو شدن کنند." این گفته ی آیوی کوانگ، درمانگر و متخصص مشاوره خیانت است.

زمانی که فردی شروع به پنهان کردن اطلاعات شخصی از شریک اصلی خود می کند و عمیق ترین افکار، احساسات، خواسته ها و تجربیات خود را با فرد دیگری که احساس صمیمیت عاطفی و کشش بیشتری نسبت به او پیدا می کند، به اشتراک می گذارد، ممکن است نشانه هایی از یک رابطه عاطفی در حال شکل گیری باشد.

درگیر یک رابطه عاطفی شده اید؟

مطمئن نیستید که شما یا همسرتان گرفتار رابطه عاطفی شده اید؟ در اینجا 9 نشانه برای کمک به تشخیص این موضوع آورده شده است:

  • تماس مداوم:

روابط عاطفی معمولا با برقراری ارتباط زیاد بین طرفین همراه است. این نه تنها شامل گذراندن زمان با هم به صورت حضوری بلکه تماس در زمان هایی که از هم دور هستید را نیز در بر می گیرد. به عنوان مثال، شما اغلب در ساعات نامناسب با این فرد چت می کنید. زمان زیادی را صرف پیام دادن، ایمیل زدن یا تماس تصویری با او می کنید. حتی ممکن است برای اینکه دائما با او در ارتباط باشید، همسرتان، خانواده و سایر مسئولیت هایتان را نادیده بگیرید.

این نادیده گرفتن به خصوص، دلیلی است که این نوع رفتار را از یک دوستی نزدیک به یک رابطه مشکوک تبدیل می کند. برای مثال تصور کنید اگر همسرتان شام یا قرار فیلم با شما را صرف چت کردن با فرد دیگری کند چه احساسی پیدا می کنید؟

لو دادن رازها؟ یا بیش از حد صمیمی شدن؟ هشدارهایی برای تشخیص رابطه عاطفی

روابط عاطفی فراتر از نگاه های پنهانی است، بلکه در مورد رازهای پنهانی نیز صدق می کند. در روابط سالم، شما به طور عادی همه چیز را با شریک زندگی خود در میان می گذارید. اما در یک رابطه عاطفی، اوضاع تغییر می کند:

  • خبر مهمی دارید؟ این فرد اولین کسی است که با او این خبر را جشن می گیرید.
  • روز سختی را گذرانده اید؟ آنها حکم یک درمانگر (با گوشی هوشمند و نه مدرک تحصیلی) را برای شما دارند.

مشکل احساس تنهایی چیست؟ شریک زندگی شما نادیده گرفته می شود. این کمبود ارتباط شکافی در رابطه شما ایجاد می کند و حتی ممکن است متوجه آن نشوید.

شاید به طور عمدی چیزی را پنهان نمی کنید، اما آیا این دوست صمیمی جدید، بخش بیشتری از شخصیت واقعی شما را نسبت به شریک واقعی تان، در اختیار دارد؟ کمی به این موضوع فکر کنید!

افکار مداوم درگیر فرد دیگری هستید؟

در روابط عاطفی، فردی که با او در ارتباط هستید به مرکز توجه شما تبدیل می شود. این فرد تمام فکر و ذکر شما را به خود مشغول می کند.

مشغولیت ذهنی دائمی: ممکن است متوجه شوید که تمرکز کردن روی کارها و مسائلی که به نحوی به او مرتبط نیستند برایتان دشوار شده است.

حضور همیشگی در ذهن: این فرد مدام در ذهن شماست، چه صبح که از خواب بیدار می شوید، چه شب که به خواب می روید و در بسیاری از مواقع دیگر.

آراستن به امید توجه: حتی ممکن است هنگام لباس پوشیدن به این فرد فکر کنید و امیدوار باشید که به ظاهر شما توجه کند.

اگرچه روابط عاطفی در ابتدا ماهیت جنسی ندارند، اما ممکن است کم کم دچار خیال پردازی های عاشقانه یا جنسی در مورد این فرد شوید.

احساس درک شدن توسط فرد دیگری

در روابط عاطفی، این حس به وجود می آید که فرد مورد نظر شما را به گونه ای درک می کند که حتی شریک عاطفی تان هم نمی تواند. احتمالا متوجه اشتراکات زیادی بین خود و او می شوید و احساس می کنید علایق مشترک زیادی دارید.

این شباهت ها ممکن است شبیه یک دوستی نزدیک به نظر برسد - و قطعا هم ممکن است همینطور باشد! اما اگر این حس نزدیکی باعث می شود نسبت به شریک عاطفی تان احساس خشمگین یا بی مهری پیدا کنید و صمیمیت، ارتباط و تفاهم شما با او کم رنگ شود، شاید بهتر باشد رفتار خود را دوباره ارزیابی کنید.

هیچ نشانه واحدی وجود ندارد که به طور قطع نشان دهد گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید، بلکه این مجموعه ای از احساسات و رفتارهای شما نسبت به فرد دیگر است و اینکه این رفتارها چگونه بر رابطه عاشقانه فعلی شما تأثیر می گذارد.

افشاگری های نامناسب: رد شدن از مرز صمیمیت

روابط عاطفی ممکن است با صحبت در مورد کار و مسائل دیگر شروع شوند، اما اغلب به جزئیات صمیمی‌تر درباره زندگی، روابط، مشکلات شخصی و حتی زندگی جنسی شما کشیده می‌شوند.

این تمایل به آسیب پذیر شدن احساسی در عین حال که جزئیات خصوصی خود و احساساتتان را فاش می کنید، دلبستگی شما را به این فرد عمیق تر می کند.

موضوعات بسیار شخصی: شما در مورد موضوعات بسیار شخصی، مانند مشکلات رابطه فعلی خود صحبت می کنید.

اشتراک تمام یا بیشتر مشکلات: تمام یا بیشتر مشکلات و نگرانی های خود را با این فرد در میان می گذارید. با انجام این کار، ممکن است نسبت به شریک ع?انیتان احساس نارضایتی بیشتری پیدا کنید، در حالی که همزمان اقدامات لازم را برای حل مشکلات رابطه فعلی خود انجام نمی دهید.

نگاه از دریچه مقایسه: سیاه نمایی شریک عاطفی

با نزدیک شدن به فرد جدید، ممکن است شروع به مقایسه او با شریک عاطفی خود کنید. حتی ممکن است بارها او را با شریک زندگیتان مقایسه کنید و به حدی برسید که از شریک خود به خاطر انجام ندادن کارهایی که فرد جدید انجام می دهد، عصبانی شوید.

از آنجایی که فرد جدید را ایده آل می کنید، شریک عاطفی تان در نظرتان بدتر به نظر می رسد. ممکن است خود را در حال انتقاد بیشتر از او ببینید.

این مقایسه های ناعادلانه همچنین به این معنی است که شما تمایل دارید به دنبال اشتباهات شریک زندگیتان باشید و بدون توجه به نقاط قوت او، روی عیوبش بیش از حد تأکید کنید. این مقایسه ها باعث می شود تا هر گونه ویژگی منفی در فردی که با او رابطه عاطفی دارید را نادیده بگیرید. احتمالا در حال تسلیم شدن به این تصور غلط هستید که همیشه در جای دیگر علف سبزتر است.

گذراندن وقت بیشتر با فرد جدید و پنهان کاری

  • چسبیدن به هم: علاوه بر اینکه همیشه با این فرد در ارتباط هستید، زمان زیادی را به صورت حضوری با او می گذرانید. بهانه تراشیده یا دلایلی برای گذراندن وقت با او ایجاد می کنید. ممکن است بعد از کار با هم بیرون بروید یا آخر هفته ها با او برنامه ریزی کنید.
  • اجتناب از شریک عاطفی: حتی ممکن است بهانه هایی برای اجتناب از گذراندن وقت با شریک عاطفی تان پیدا کنید تا بتوانید زمان بیشتری را با این فرد بگذرانید. ممکن است متوجه شوید که هر بار که فرد مورد نظر پیام می دهد، تماس می گیرد یا به دیدار می آید، دچار هیجان می شوید.
  • رازپنهانی: شروع به دروغ گفتن یا پنهان کاری می کنید. این پنهان کاری معمولا به صورت نگفتن حقیقت است. نه تنها در مورد صحبت ها، ملاقات ها، ناهارها، پیام ها و تماس های تلفنی خود با شریک عاطفی تان صحبت نمی کنید، بلکه برای پنهان کردن این ارتباطات نیز اقداماتی انجام می دهید. برای مثال، ممکن است پیام ها را از گوشی خود حذف کنید یا در صورت پرسیدن، ارتباطی که داشته اید را انکار کنید.

شما چیزهایی را پنهان می کنید یا دروغ میگویید در حالی که در اعماق وجودتان می دانید که این رفتار درست نیست. اگر شریک عاطفی تان مکالمه ضبط شده بین شما را بشنود یا برخی از پیام های داغ رد و بدل شده را ببیند، شرمنده می شوید؟ اگر چنین است، این نشانه آن است که اوضاع احتمالا از کنترل خارج شده است.

کم محلی به شریک عاطفی و تبعات آن

  • کمبود توجه برای شریک عاطفی: شریک عاطفی تان در حالی که فرد خاص شما بیشتر از او را تصاحب می کند، کمبود توجه شما را حس می کند. چه کمبود ارتباط، محبت، افکار یا دنیای درونی شما باشد، زمان و تمرکزتان از شریک زندگی تان گرفته شده و به فرد دیگر منتقل می شود.

گذراندن وقت با دیگران خارج از رابطه و داشتن ارتباطات عاطفی به طور معمول مشکلی ندارد. مشکل زمانی به وجود می آید که ارتباط شما با یک نفر تمام زندگی تان را تحت الشعاع قرار دهد، در رابطه تان اختلال ایجاد کند و به چیزی تبدیل شود که احساس می کنید باید آن را پنهان کنید.

یک سوال مهم که باید از خود بپرسید این است: اگر شریک عاطفی تان این سطح از صمیمیت را با یکی از دوستانش به اشتراک می گذاشت، ناراحت می شدید؟

آیا شریک عاطفی شما گرفتار یک رابطه عاطفی شده است؟

در برخی موارد، ممکن است نگران باشید که شریک عاطفی تان با شخص دیگری رابطه عاطفی برقرار کرده است. در اینجا به برخی نشانه هایی که باید به آنها توجه کنید اشاره شده است:

  • کار زیاد یا مشغولیت های بدون شما: شریک عاطفی تان زمان زیادی را در محل کار یا صرف کارهای دیگر بدون شما می گذراند.
  • پنهان کاری با تلفن همراه: شریک عاطفی تان با دقت تلفن همراه خود را پنهان می کند و در مورد اینکه به صورت آنلاین با چه کسی ارتباط برقرار می کند، پنهان کار است.
  • حرف زدن مداوم از یک دوست صمیمی: شریک ع ارتباطفی تان دائما در مورد دوست صمیمی شان صحبت می کند که به نظر می رسد رابطه خاصی با او دارند.
  • انتقاد و مقایسه: شریک عاطفی تان شروع به انتقاد از شما می کند و شما را با دوست صمیمی شان مقایسه می کند.
  • دور شدن عاطفی: به نظر می رسد شریک عاطفی تان از شما دور می شود و به ندرت اطلاعاتی در مورد زندگی اش با شما به اشتراک می گذارد.

مهم است که در صورت داشتن رابطه عاطفی یا شک به رابطه عاطفی همسرتان، با او صحبت کنید. برقراری ارتباط صادقانه، شفاف و مهربانانه در هر رابطه ای ضروری است، به خصوص زمانی که صحبت از رسیدگی به مسائلی باشد که می تواند بر اعتماد و صمیمیت تأثیر بگذارد.

تأثیر روابط عاطفی

این نوع روابط ممکن است به نظر یک فرار از زندگی روزمره باشد. شما فقط بهترین جنبه های این فرد دیگر را می بینید و آن ها هم بهترین وجه شما را می بینند. شما آن ها را به صورت 24 ساعته در کنار خود ندارید تا با عادات بد و ویژگی های نه چندان جذابشان آشنا شوید. تصویری که از آن ها دارید عمدتا بر اساس فانتزی و شخصیت ایده آل سازی شده است که بدون شک این رابطه را بسیار فریبنده می کند.

برخی از تأثیرات روابط عاطفی بر رابطه شما عبارتند از:

  • خیانت و آزار: احساس خیانت و آزار دیدن.
  • خدشه دار شدن اعتماد شریک عاطفی: آسیب زدن به اعتماد شریک زندگی تان.
  • آسیب به روابط با سایر اعضای خانواده: آسیب دیدن روابط با سایر اعضای خانواده، از جمله فرزندان.
  • مشکل در برقراری روابط آینده: مشکل در ایجاد روابط عاطفی در آینده.
  • طلاق: احتمال طلاق.
  • احساس گناه، شرم و عصبانیت: احساس گناه، شرم و عصبانیت.
  • کاهش اعتماد به نفس: کاهش اعتماد به نفس.
  • بدتر شدن ارتباط بین شما و همسرتان: بدتر شدن ارتباط بین شما و شریک عاطفی تان.

اگر فکر می کنید گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید، شاید بهتر باشد وضعیت رابطه خود را با شریک فعلی تان به طور جدی ارزیابی کنید.

حتی زمانی که چنین روابطی با برقراری رابطه جنسی جنبه فیزیکی پیدا نمی کنند، تأثیر آن ها می تواند به همان اندازه مخرب باشد و رابطه شما را به خطر بیندازد. صمیمیت درگیر در روابط عاطفی اغلب می تواند از یک رابطه جنسی عمیق تر باشد زیرا شما از نظر عاطفی سرمایه گذاری بیشتری کرده اید.

کوانگ می گوید: «روابط عاطفی می توانند به اندازه روابط فیزیکی برای یک رابطه مضر باشند، زیرا می توانند شامل پنهان کاری، عدم صداقت، فریب و تغییر جهت گیری صمیمیت عاطفی و انرژی از شریک متعهد به سمت فردی باشند که با او رابطه عاطفی دارند.»

شریک زندگی شما ممکن است این را به عنوان همان سطح خیانت ببیند که گویی شما در واقع با فرد دیگری رابطه جنسی داشته اید.

مقابله با روابط عاطفی

روابط عاطفی به طور ناگهانی یا بدون مقدمه اتفاق نمی افتد. ایجاد ارتباط عاطفی با فرد دیگر به زمان و تلاش نیاز دارد. اگر فکر می کنید درگیر رفتارهایی هستید که ممکن است به یک رابطه عاطفی منجر شود، کارهایی می توانید برای برقراری مجدد مرزها و محافظت از رابطه خود با شریک زندگی تان انجام دهید.

با تایید و صحبت آشکار و مستقیم در مورد رابطه عاطفی، می توانید با هم کار کنید تا بفهمید چه چیزی منجر به آن شده است، احساسات و نگرانی های خود را بیان کنید و راه هایی را برای ترمیم آن، بازسازی اعتماد و تقویت رابطه خود کشف کنید.

  • آیوی کوانگ، درمانگر و متخصص ازدواج و خانواده

اجتناب از روابط عاطفی به معنای محدود کردن ارتباط با دیگران یا عدم برقراری ارتباط عاطفی با دوستان نیست. این روابط برای حمایت اجتماعی و سلامت روانی ضروری هستند.

اگر احساس می کنید درگیر یک رابطه عاطفی شده اید، راهکارهای زیر می توانند به شما کمک کنند:

  • ایجاد مرزبندی: برای نحوه رفتار شما و دیگران در روابط، مرزها یا انتظارات را تعیین و حفظ کنید. به عنوان مثال، برقراری ارتباط با دوستان ضروری است، اما در عین حال زمان هایی هم باید روی شریک عاطفی و خانواده خود تمرکز کنید.
  • ارتباط با شریک عاطفی: با شریک عاطفی خود در مورد جزئیات زندگی تان صحبت کنید، از رویدادهای روزتان گرفته تا احساسات شخصی تان در مورد وقایع مختلف زندگی.
  • گذراندن وقت با هم: برای گذراندن وقت با کیفیت با شریک عاطفی تان، زمان اختصاص دهید.

در نهایت، اگر رابطه عاطفی باعث ایجاد مشکل در رابطه شما شده است، به فکر صحبت با یک متخصص سلامت روان باشید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا مسائلی را که ممکن است باعث شود شما یا شریک عاطفی تان در وهله اول به دنبال ارتباطات عاطفی با دیگران باشید، برطرف کنید.

اگر شما یا شریک عاطفی تان درگیر یک رابطه عاطفی هستید، مهم است که با هم ارتباط برقرار کنید. کوانگ می گوید: «اجتناب از صحبت کردن یا مخفی نگه داشتن آن می تواند منجر به آسیب بیشتر و دوری بین شما و شریک عاطفی تان شود.» صحبت در مورد این موضوع یک قدم مهم اولیه است، اما ممکن است متوجه شوید که مشاوره زوجین نیز می تواند مفید باشد.

منبع: https://psychology.avije.org/ مرکز مشاوره آویژه