سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برخی از مشمولین خدمت سربازی در زمان اتمام خدمت خود، این سوال برایشان پیش می آید که چگونه باید برای ترخیص از خدمت سربازی خود اقدام کنند!

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و به نقل از معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، سردار تقی مهری، در پاسخ به سوال مشمولان در رابطه با نحوه پیگیری صدور کارت پایان خدمت، فرمودند: متصدی صدور کارت پایان خدمت سازمان وظیفه عمومی می باشد و این سازمان با توجه به اطلاعات ارسال شده از یگان خدمتی سرباز، نسبت به صدور کارت پایان خدمت شخص اقدام می کند.

بنابراین کلیه مشمولین باید ابتدا به یگان خدمتی خود مراجعه کنند و پس از اطمینان از ثبت اطلاعات آنها توسط آن یگان، باید منتظر دریافت کارت پایان خدمت خود از سوی سازمان وظیفه عمومی باشند.

سردار مهری افزود: فرآیند صدور کارت پایان خدمت از یگان خدمتی شروع می شود و تا زمانی که مراحل لازم در آن جا سپری نشده و اطلاعات لازم برای سازمان وظیفه عمومی ارسال نشود، از سوی این سازمان اقدامی برای صدور کارت پایان خدمت فرد صورت نمی گیرد. بنابراین سربازان ابتدا باید فرآیند ترخیص خود را پشت سر بگذارند و پس از گذراندن مراحل، باید منتظر صدور کارت پایان خدمت خود از سوی سازمان وظیفه عمومی باشند.

در ادامه مطلب، فرآیند ترخیص توضیح داده شده است. لذا از شما دعوت می کنیم با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

لطفا این ویدئو را حتما ببینید: https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

پس از اتمام خدمت سربازی، شما باید برای ترخیص خود از سربازی یک سری از مراحل را طی کنید. ابتدا باید سراغ تسویه حساب بروید. به عنوان سرباز شما باید با تمامی قسمت هایی که با آنها سر و کار داشته اید تسویه حساب کنید.

بطور کلی تسویه حساب فقط شامل مسائل مالی نمی شود و اگر وسایلی از یگان خدمتی اتان در اختیار شما است، باید آنها را تحویل دهید. فرآیند تسویه حساب از سه قسمت تشکیل شده است.

قدم اول ترخیص از خدمت سربازی

در حین خدمت سربازی در یگان خدمتی خود توجیه خواهید شد که طبق قانون نظام وظیفه فرآیند ترخیص و تسویه حساب چگونه است. مدتی که از خدمت سربازی شما بگذرد تاریخ دقیق ترخیص و تسویه حساب شما توسط مسئولین یگان اعلام می شود.

بعد از این که متوجه شدید چه تاریخی باید تسویه حساب کنید، باید حدود 10 الی 15 روز قبل از تاریخ پایان خدمت خود به معاونت وظیفه عمومی استان محل خدمت خود مراجعه کنید و فرم درخواست ارسال پرونده خودتان را از یگان خدمتی به معاونت وظیفه پر کنید.

بعد از ثبت درخواست شما در معاونت وظیفه این سازمان به صورت مکتوب یا از طریق اتوماسیون از یگان خدمتی شما پرونده شما را درخواست می کند.

قدم دوم ترخیص از خدمت سربازی

در مرحله بعد معاونت وظیفه عمومی پس از دریافت پرونده شما و بررسی آن به شما تاریخ دقیق تسویه حسابتان اعلام می شود. شما باید در تاریخ مقرر مجدد به معاونت وظیفه عمومی استان محل خدمتتان مراجعه کنید و فرم مربوطه را دریافت کنید.

بعد از آن باید به یگان خود رفته و فرم دوم را از آنجا دریافت کنید. در این جا باید به جمع آوری امضا از قسمت های مختلف یگان خود بپردازید. مهم ترین قسمت هایی که باید امضای تسویه حساب آن ها را بگیرید، شامل اسلحه خانه و نیروی انسانی پادگان می باشد.

به این نکته باید دقت داشته باشید جمع آوری امضاها به ترتیب می باشد؛ یعنی اگر نفر اول امضا نکند، نفر دوم امضا نخواهد کرد و اولین امضایی که باید بگیرید امضای فرمانده اتان می باشد. باید توجه داشته باشید که به علت تعدد امضاهای لازم ممکن است جمع آوری امضا چند روز به طول بینجامد؛ بنابراین در این فرآیند باید صبور باشید.

پس از جمع آوری کلیه امضاها باید فرم معاونت وظیفه و فرم یگان خدمتی را به خودشان بازگردانید.

قدم سوم ترخیص از خدمت سربازی

در این زمان شما باید از یگان خدمتی خود درخواست کنید تا اطلاعات شما را به سازمان وظیفه عمومی ارسال کنند. در این مرحله باید یک فرم که شامل اطلاعات زیر می باشد را تکمیل کنید.

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

اطلاعات لازم برای صدور کارت پایان خدمت

  • محل خدمت
  • درجه
  • گروه خون و مدارک تایید کننده گروه خونی
  • رسته خدمتی
  • تخصص
  • یگان اعزام
  • محل آموزش
  • مدت قانونی خدمت
  • تاریخ شروع خدمت
  • نام محل خدمت
  • رنگ چشم
  • قد
  • مدت خدمت انجام شده
  • تاریخ پایان خدمت
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • یگان ترخیص کننده
  • شماره پرسنلی
  • عکس
  • آدرس محل سکونت
  • شماره تلفن همراه جهت ارسال پیامک از سوی سازمان وظیفه عمومی

پس از تکمیل فرم مربوط به این اطلاعات و فرم شماره 111، یگان خدمتی شما اطلاعات مورد نظر را از طریق سیستم برای سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد کرد.

بعد از تایید مدارک شما توسط این سازمان و همزمان با صدور کارت پایان خدمت شما، پیامکی از سوی سازمان نظام وظیفه به شماره ای که در فرم نوشته اید، ارسال خواهد شد و حدود 15 روز بعد از ارسال پیامک کارت پایان خدمت هوشمند به آدرسی که معرفی کرده اید از طریق پست ارسال خواهد شد.

این مقاله را حتما بخوانید: شرایط دریافت معافیت پزشکی قلب

در صورت عدم دریافت کارت پایان خدمت خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

برخی از افراد ممکن است پس از تکمیل اطلاعات خود پیامکی از سوی سازمان وظیفه عمومی دریافت نکنند و یا در صورت دریافت پیامک حتی پس از 15 روز نیز کارت پایان خدمت خود را دریافت نکنند.

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و با توجه به صحبت های سردار تقی مهری: کسانی که موفق به دریافت کارت پایان خدمت خود نشده اند، ابتدا باید برای پیگیری امور خود به اداره پست محل زندگی خود مراجعه کنند؛ زیرا امکان دارد کارت در زمانی برای آنها ارسال شده باشد که در آدرس مورد نظر حضور نداشته اند. در صورتی که کارت در دفتر پست نبود باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مراجعه کنند و درخواست ارسال مجدد کارت پایان خدمت بکنند.

هم چنین افرادی که پیامکی مبنی بر صدور کارت پایان خدمت از سازمان وظیفه عمومی دریافت نکرده اند، باید از طریق بخش استعلامات وبسایت سازمان وظیفه عمومی به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا از طریق تلفن گویا به شماره 096480 و یا ارسال علامت سوال (؟) به سامانه پیامکی 110206010 از آخرین وضعیت کارت پایان خدمت خود مطلع شوند.

در صورت تغییر در اطلاعات باید چکار کنیم؟

سردار مهری در ادامه توضیح داد در صورتی که اطلاعات متقاضی همانند شماره تماس و یا محل سکونت تغییر کند، کارت به اداره پست عودت داده می شود و در نهایت دوباره به سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد شد.

این افراد باید به پلیس +10 مراجعه کنند و پس از اصلاح مشخصات خود درخواست ارسال مجدد کارت پایان خدمت را بکنند.

همچنین اگر پس از دریافت کارت پایان خدمت و بررسی اطلاعات خود متوجه مغایرت شدید، باید برای اصلاح آن اطلاعات به یگان خدمتی خود مراجعه کنید و از آن جا پیگیری های لازم را انجام دهید.

در صورت عدم دریافت کارت پایان خدمت خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

سخنی از مشاوران آویژه

در این مقاله به مراحل ترخیص از سربازی پرداختیم و مدارک لازم را بر شمردیم. چنانچه به راهنمایی بیشتری در این زمینه یا دریافت مشاوره نظام وظیفه نیاز دارید، می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و با کارشناسان با تجربه این مرکز مشاوره بگیرید

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی با شماره 90990710985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتچه زمانی باید برای تسویه حساب سربازی خود اقدام کنید؟

10 الی 15 روز قبل از فرارسیدن تاریخ اتمام خدمت

سوال علامتبرای اخذ کارت پایان خدمت نیاز است چه فرمی پر شود؟

فرم 111 سربازی

سوال علامتاگر پس از دریافت کارت پایان خدمت مغایرتی در اطلاعات آن بود، از کجا باید پیگیری کرد؟

مراجعه به یگان خدمتی

منبع: مرکز مشاوره آویژه

https://avije.org/