سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تسهیلات استفاده از سابقه ایثارگری والدین

مهلت استفاده  از سابقه ایثارگری والدین، برای مشمولین غایب و غیر غایب تمدید خواهد شد. رئیس اداره ی سرمایه انسانی نیروهای مسلح کشور قوانین و شرایط مربوط به سوابق ایثارگری را در بیانیه ای شرح داده است. همانطور که میدانید سوابق ایثارگری یکی از متداول ترین روش هایی است که مشمولین از طریق آن ها میتوانند از مزایا و تسهیلات سازمان نظام وظیفه عمومی کشور بهره مند گردند. این تسهیلات انواع مختلفی دارد که بر حسب نوع و میزان ایثارگری فرصت های مناسبی برای متقاضیان به وجود میاورد.

این تسهیلات شامل انواع معافیت های جانبازی و ایثارگری، کسری های خدمت سربازی نظام وظیفه و امریه های خدمت سربازی میباشند. که در بیانیه ی جدید سازمان نظام وظیفه کشور، مهلت استفاده از سابقه ایثارگری والدین تا پایان شهریور ماه فرصت خواهد داشت. بر اساس این اطلاعیه آن دسته از متقاضیانی که والدینشان 28 ماه و 29 ماه سابقه ی ایثارگری و حضور در جبهه را داشته اند میتوانند بر طبق قانون از انجام خدمت سربازی به طور کامل معاف شوند. این اطلاعیه تا پایان شهریور ماه اعتبار دارد. پس از آن داوطلبان متقاضی دریافت معافیت از طریق سوابق ایثارگری بر اساس ماده قانون 45 از قوانین سازمان نظام وظیفه، باید 30 ماه سابقه ی جضور در جبهه و سابقه ی رزمندگی را به سازمان مربوطه ارائه دهند.

معافیت ایثارگران و جانبازان بر اساس سوابق ایثارگری، شرایط متفاوتی دارد. این شرایط و ضوابط برای فرزندان جانبازان، شهدا، ایثارگران، اسرا و آزادگان تبیین شده و قوانین آن وضع گردیده است. این شرایط برای معافیت شامل بخش های زیر میباشد.

  • فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر: معافیت دائم
  • فرزندان ایثارگران با سابقه ی 28 ماهه ایثارگری و حضور در جبهه های حق علیه باطل: معافیت داثم
  • فرزندان شهدا و جاویدالاثران: معافیت داثم

این معافیت ها به صورت داثم به افراد واجد شرایط داده میشود. مهلت استفاده از سابقه ایثارگری والدین برای افرادی که در غیبت هستند تمدید شده و این افراد میتوانند با ارائه ی مدارک مورد نیاز از سابقه ی ایثارگری والدین خود استفاده کنند. اما آن دسته از داوطلبانی که والدینشان درصد جانبازی کمتری دارند میتوانند به ازای هر درصد جانبازی، از 12 روز کسری خدمت بهره مند شوند. سابقه ی ایثارگری نیز به ازای هر ماه 12 روز کسری خدمت خواهد داشت. بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه، آن دسته از والدینی که دارای فرزند دوقلو میباشند، میتوانند سابقه ی ایثارگری خود را بین دو فرزند تقسیم کنند. در غیر این صورت این سوابق برای یکی از فرزندان واجد شرایط اعمال خواهد شد.

همه افراد در برهه ای از زندگی خود با مشکلاتی در زمینه نظام وظیفه روبرو می شوند. قطعاً هنگام روبرو شدن با این مشکل سعی خواهید کرد که بهترین تصمیم را در حیطه ی معافیت ایثارگری اتخاذ کنید. کارشناسان مرکز مشاوره آویژه نیز در نظر دارند که با راهنمایی شما در این زمینه بتوانید از تمامی ظرفیت های خود برای مشکلات تان استفاده کنید. در این شرایط قطعا ضرورت همفکری اهمیت پیدا می کند. مشاوران و کارشناسان مرکز مشاوره آویژه می توانند در موقعیت های مربوط به نظام وظیفه به کمک شما بیایند و اطلاعات جامعی را در زمینه معافیت ایثارگری در اختیار شما عزیزان بگذارند.

از جمله خدماتی که شما می توانید در مرکز مشاوره آویژه داشته باشید مدیریت مسائل و مشکلات تان است که در این حیطه با آن دست و پنجه نرم می کنید. سپس با رویکردهای حل مسئله محور به شما کمک می کنیم که به ترتیب اولویت های خواسته های خود با مشکلات روبرو شده و آنها را چاره جویی کنید. اگر مسائل مربوط به معافیت ایثارگری ناشی از مشکلات حساس تر و مهم تری بود سعی خواهیم کرد که آنها را به شیوه های مختلف ارزیابی کنیم و با رسیدن به راه حل هایی مطمئن تصمیم بهتری برای مشکلات خود بگیرید.

 

خدمات مشاوره نظام وظیفه  آویژه:

کسری خدمت: در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید. کسری خدمت سربازی شامل:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت می باشد.

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

انواع معافیت های سربازی: معافیت های نظام وظیفه شامل:

  • معافیت تحصیلی
  • معافیت پزشکی
  • معافیت کفالت
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت موقت
  • معافیت دائم
  • معاف از رزم
  • و غیره می باشد.

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

  • نحوه دریافت امریه:

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. برای دریافت امریه سربازی باید رشته تحصیلی تان با سازمانی که می خواهید امریه بگیرید، متناسب باشد. مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت می باشد.

  • اعزام به خدمت:

هر فرد ذکور ایرانی وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد. فرد در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود. فرد مشمول باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید. همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد. بعضی از مشولین نیز به جای اعزام به خدمت از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

  • قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی:

طبق قانون سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد. مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است. از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند. تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

  • خروج از کشور:

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید. دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیرزیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و … باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

  • مشمولین خدمت:

افرادی مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر ناآگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد. گاهی اوقات با وجود اینکه فرد وارد دوره غیبت می شود اما می تواند با استفاده از شرایطی از غیبت موجه استفاده نماید.

  • توجیه غیبت:

در شرایطی مثل: داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد. اینها میتواند موجب توجیه غیبت مشمول شود. برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند که بر اساس ارائه مدارک این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.مهلت استفاده  از سابقه ایثارگری والدین

مشاوره نظام وظیفه