سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای استخدام سربازان وظیفه در نیروهای مسلح

 

 

استخدام سربازان وظیفه در نیروهای مسلح

استخدام سربازان وظیفه یکی از قوانینی است که مورد توجه بسیاری از مشمولان و سربازان وظیفه است. چرا که با استفاده از این قانون، سربازان میتوانند به استخدام یگانهای خدمتی مختلف درآیند و در این ارگانها مشغول به کار شوند. بر این اساس نیروهای مسلح کشور تعدادی از سربازان وظیفه واجد شرایط را به عنوان نیروی کادری به کار میگیرند.

اما قوانین و مقرراتی که از سوی هر یگان خدمتی برای استخدام سربازان در نظر گرفته شده با دیگر یگانها متفاوت است. بر این اساس تمام سربازان وظیفه نمیتوانند برای استخدام در نیروهای مسلح اقدام کنند و تنها سربازانی به استخدام این یگانها در میایند که شرایط لازم را دارا باشند. یکی از مهم ترین شرایطی که برای استخدام سربازان لازم است، داشتن کارت پایان خدمت است. یعنی متقاضیان باید بعد از پایان دوره سربازی درخواست خود را برای استخدام به نیروهای مسلح ارائه دهند. البته در مواردی جذب سربازان در حین خدمت هم انجام میشود.

علاوه بر این سربازانی که دارای غیبت باشند موفق به ثبت نام در این طرح نیستند. شرایط سنی و مهارت و مدرک تحصیلی سربازان نیز از عواملی است که در استخدام آنها تاثیر دارد. اما همه ی اینها به قوانین یگان های خدمتی مختلف همچون سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش و... بستگی دارد. همچنین قوانین مربوط به جذب سربازان وظیفه هر ساله با تغییراتی همراه است که این تغییرات مرتبط با تعداد نیروی مورد نیاز، نوع کار و... میباشد. در ادامه سعی کرده ایم تمام قوانین و شرایط جذب سربازان وظیفه در نیروهای مسلح را بررسی کنیم.

برای دریافت مشاوره های حرفه ای با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

استخدام سربازان در نیروی انتظامی چه شرایطی دارد؟

استخدام سربازان در نیروی انتظامی با توجه به وضعیت اقتصادی و کمبود فرصت های شغلی، انتخاب مناسبی است تا سربازان بلافاصله بعد از خدمت سربازی و یا حتی در حین خدمت، شغلی را پیدا کنند. اما استخدام شدن در این ارگان خیلی راحت نیست و متقاضیان باید شرایط خاصی داشته باشند. این شرایط به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی دسته بندی میشود که شرایط اختصاصی با توجه به شرایط هر سال نیاز این سازمان تغییر میکند. برخی از این شرایط را در ادامه مورد بحث و بررسی قرار میدهیم:

  • متقاضیان باید به دین مبین اسلام اعتقاد داشته باشند.
  • اعتقاد به ولایت فقیه و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از دیگر شرایط لازم است.
  • متقاضیان باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. در این مورد متقاضی باید پدر و مادر ایرانی داشته باشد یعنی ایرانی الاصل باشد.
  • متقاضیان نباید هیچگونه وابستگی یا سابقه عضویت در گروه ها و احزاب سیاسی معاند با نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
  • نداشتن سوء سابقه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • داوطلبان باید از نظر سلامتی جسمی و روانی تایید شوند. بنابراین افرادی که معافیت پزشکی دارند معمولا جذب این سازمان نمیشوند.
  • داشتن مدرک تحصیلی و تخصص لازم برای بر عهده گرفتن امور از دیگر شرایط این سازمان است که با توجه به رده های شغلی مورد نیاز این سازمان مشخص میشود.

لازم به ذکر است که حقوق و مزایایی که به سربازان استخدام شده تعلق میگیرد با توجه به درجه نظامی و مدرک تحصیلی آنها مشخص میشود. سربازان برای استخدام در نیروی انتظامی باید وضعیت خدمتی مشخصی داشته باشند یعنی باید یکی از مدارک زیر را دارا باشند:

  • کارت پایان خدمت سربازی
  • کارت معافیت سربازی غیر پزشکی
  • برگه اعزام به خدمتی که فاقد مهر غیبت باشد.
  • گواهی اشتغال به خدمت.

چگونگی استخدام سرباز در سپاه

استخدام سرباز در سپاه یکی از راه های جذب نیرو در این یگان است. سپاه پاسداران بخشی از نیروهای خود را از بین سربازان وظیفه ای که دوره خدمت خود را به پایان رسانده اند، سربازان وظیفه در حین خدمت و یا افرادی که آماده به خدمت هستند، جذب کند. این افراد معمولا به شکل پیمانی به کار گرفته میشوند که بعدا در صورت نیاز به شکل کادر ثابت استخدام میشوند.

در واقع استخدام و به کارگیری مشمولانی که به خدمت سربازی اعزام نشده اند، به منزله ی انجام دوره خدمت ضرورت است. البته داشتن شرایط عمومی واختصاصی برای استخدام سربازان وظیفه در سپاه لازم است. بخشی از این شرایط همان مواردی است که درباره استخدام در نیروی انتظامی گفتیم از قبیل: اعتقاد به اسلام، نداشتن سابقه کیفری، عدم اعتیاد به مواد مخدر و...اما یکسری شرایط اختصاصی که بر حسب نیاز سالانه سپاه پاسداران مشخص میشود شامل:

  • تخصص و مدرک تحصیلی مرتبط ، یکی از شرایط لازم برای استخدام در سپاه است. معمولا افراد با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در این یگان استخدام میشوند.
  • داشتن سابقه بسیج حداقل به مدت شش ماه
  • نداشتن غیبت
  • معدل دوره کارشناسی و دانشگاه محل تحصیل هم میتواند از مواردی باشد که در استخدام داوطلبان تاثیر داشته باشد.
  • استخدام سربازانی که فرزند ایثارگر و یا پاسدار بازنشسته هستند راحت تر است.

استخدام سربازان در حین خدمت سربازی امکان دارد؟

یکی از سوالات پرتکراری که همیشه با آن مواجه میشویم این است که آیا استخدام سربازان در حین خدمت امکان دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله یکی از راه هایی که پیش روی سربازان وظیفه قرار دارد این است که برای استخدام در نیروهای مسلح اقدام کنند از این طریق دوره سربازی راحت تری خواهند داشت و از طرفی حقوق و مزایایی هم برایشان فراهم میشود. خوبی این موضوع این است که سربازان در حین خدمت حتی با داشتن مدرک تحصیلی دوره ابتدایی و راهنمایی نیز میتوانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند و به مدارک تحصیلی بالا نیازی نیست.

البته سربازان تنها در صورت داشتن شرایط و اعلام شده و داشتن تخصص و مهارت خاصی به استخدام نیروهای مسلح درمیایند. سربازانی که در حال انجام دوره خدمت سربازی هستند برای استخدام شدن در نیروهای مسلح باید تعهدی مبنی بر انجام چهار سال خدمت به یگان مربوطه ارائه دهند. به این ترتیب هم استخدام میشوند و هم دوره سربازیشان را طی میکنند.

افرادی که بخواهند زودتر از این چهار سال ترخیص شوند باید مدتی که از سربازیشان باقی مانده را بگذرانند در غیر این صورت طبق قوانین نظام وظیفه مجازات میشوند. لازم به ذکر است سربازان با استخدام در نیروهای مسلح، میتوانند ترفیع درجه بگیرند که حقوق و مزایای این افراد بر اساس این درجه مشخص میشود.

نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

یکی از بزرگترین مراحل زندگی هر ‍‍‍پسر ایرانی خدمت سربازی است و در صورتی که مشکلی در وضعیت نظام وظیفه شما وجود داشته باشد از بسیاری از خدمات اجتماعی همانند استخدام به هر صورت، اجازه خروج از کشور، دریافت هر گونه وام، دریافت مدرک تحصیلی و ... محروم خواهید شد. بنابراین بسیار اهمیت دارد تا اطلاع دقیقی از تمامی موارد مربوط به نظام وظیفه داشته باشید.

مرکز مشاوره آویژه توسط کادری مجرب می توایند به شما بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مشاوره نظام وظیفه ارائه دهد. مشاورین ما نیاز شما را در موارد زیر که از اصلی ترین موضوعات مربوط به نظام وظیفه هستند برطرف می کنند:

  • امریه سربازی
  • معافیت خدمت سربازی
  • کسری خدمت سربازی

در پایان

از نظر قوانین پادگان ها، و شرایط لازم لازم برای پذیرش در ارگان‌های نظامی شرایط هر ارگان متفاوت میباشد و نیاز است بخشنامه‌های موجود را مطالعه کرد. و درصورت داشتن سوال و یا ابهاماتی در این زمینه میتوانید از مشاوره های حرفه ای مرکز مشاوره آویژه بهرمند شوید. کافیست با شماره زیر تماس بگیرید.

9099071985

سوالات متداول

چه شرایطی برای استخدام شدن در حین سربازی لازم است؟

شرایط استخدام در حین سربازی به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسم میشوند که در این مقاله خدمت شما ارائه شده است.

آیا استخدام سربازان در حین خدمت سربازی امکان دارد؟

بله، سربازان وظیفه میتوانند برای استخدام در نیروهای مسلح در حین سربازی اقدام کنند و از حقوق و مزایایی نیز بهرمند شوند، جزئیات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است.

مشاوره نظام وظیفه