سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آگاهی از شرایط استفاده از معافیت عفو رهبری + مدارک و مراحل دریاف

معافیت جدید رهبریدر انسانی در این کره خاکی دارای استعداد و توانمندی‌های منحصر به فردی است که می‌تواند در جهت پیشرفت و آبادانی کشور خود به کار گرفته شود. برخی از جوانان که در گذشته از تعهدات خود در قبال خدمت سربازی سرباز زده‌اند، اکنون فرصتی دوباره برای استفاده از تخصص و توانمندی‌های خود در خدمت به میهن دارند.

این افراد که به عنوان مشمولان غایب و فراری شناخته می‌شوند، با پیامدهای قانونی متعددی از جمله جریمه‌های مالی و اضافه خدمت روبرو خواهند شد.

اما در اقدامی دوراندیشانه و با هدف استفاده از تخصص و توانمندی‌های این افراد در جهت خدمت به میهن، مقام معظم رهبری هرساله طرحی برای بخشش مشمولان غایب و فراری ارائه می‌کنند. این طرح که به "عفو رهبری" مشهور است، به مثابه پلی بین گذشته و آینده برای این افراد عمل می‌کند تا با استفاده از تخصص و توانمندی‌های خود، دین خود را به میهن ادا کنند.

معافیت عفو رهبری یکی از معافیت های مندرج در موارد خاص است که با توجه به سن مشمول و لحاظ کردن مدرک تحصیلی به سربازان واجد شرایط تعلق می گیرد.

به طور معمول برای مشمولانی که در زمان تعیین شده خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نکرده یا غیبت از سربازی داشته اند، جریمه هایی مالی یا اضافه خدمت تعیین می شود.

همچنین طبق قانون سربازانی که از خدمت فرار کرده اند، اضافه خدمت یا حبس در زمان مشخص به عنوان مجازات برای آنها در نظر گرفته می شود.

عفو رهبری فرصت مغتنمی است که این دسته از مشمولان برای مشخص کردن وضعیت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت از آن استفاده می کنند.

برای اقدام جهت دریافت عفو رهبری مدارک و مستنداتی مورد نیاز است که در ادامه به شرح آن پرداخته می شود..

معافیت جدید رهبری

هر سال بخش کثیری از مشمولان باید به خدمت سربازی اعزام شوند که برخی از آن ها از انجام روند ثبت نام و خرید دفترچه اعزام سر باز می زنند.

برخی دیگر نیز بعد از چند ماه سپری کردن دوران خدمت از یگان خود فرار کرده و دیگر باز نمی گردند که تحت عنوان سرباز فراری شناخته می شوند و چنانچه بعد از مدتی خود را تسلیم ارگان نظامی مربوطه بکنند مطابق مقررات با آن ها رفتار خواهد شد.

طرح جدید معافیت رهبری می تواند خبر مسرت بخشی برای این دسته از مشمولان باشد. چرا که نگرانی ها و دغدغه های زیادی درباره وضعیت خدمت وظیفه و اینکه به کجا خواهد انجامید دارند. مشمولین با استفاده از مفاد این قانون فرصت کافی برای رفع مشکلات مرتبط با سربازی خواهند داشت که یکی از آنها بخشش اضافه خدمت می باشد.

شرایط معافیت عفو رهبری

قانون جدید معافیت سربازی رهبری دارای شرایط و ضوابط از قبل تدوین شده است که مشمولان باید واجد این بندهای مذکور باشند تا امکان استفاده از طرح جدید معافیت رهبری را داشته باشند.

آنچه در ادامه می خوانید تشریح شرایط معافیت رهبری است که بر اساس مقاطع تحصیلی و سنی با عنوان قانون بخشودگی سنی توضیح داده می شود.

نکته

لازم به ذکر است آن دسته از افرادی که سرباز غایب و سرباز فراری به شمار می روند اگر واجد شرایط بخشودگی سنی باشند می توانند از طریق دفاتر پلیس +10 و همچنین یگان نظامی جهت دریافت معافیت رهبری اقدام کنند.

پزشکانی که دوران خدمت نظام وظیفه را پشت سر نگذاشته اند تا سن پنجاه و هفت سالگی مجاز به استفاده از قانون عفو رهبری نیستند.

مشمولان دارای مدرک غیر پزشکی که سن 50 سالگی را رد کرده اند نیازی به انجام مراحل اخذ معافیت ندارند. عکس روی شناسنامه این افراد برای اثبات وضعیت نظام وظیفه آن ها کافی خواهد بود.

سن مجاز برای استفاده از معافیت عفو رهبری سربازی برای سایرین 47 سال است.

چه سنینی از معافیت رهبری برخوردار می شوند؟

طبق قوانین تدوین شده، معافیت رهبری با لحاظ کردن شرایط سنی و تحصیلی به مشمولان تعلق می گیرد که با عنوان معافیت سنی نیز معرفی می شود.

آن دسته از مشمولینی که 50 سال را رد کرده اند طبق آیین نامه نظام وظیفه اگر واجد شرایط مد نظر باشند می توانند از معافیت رهبری استفاده کنند.

شرایط معافیت سربازی متولدین 54 تا 64

طبق آنچه تا کنون گفته شد معافیت سنی یا معافیت عفو رهبری از انواع معافیت های سربازی به شمار می رود که برخی از مشمولان را با توجه به شرایط سنی و مدرک تحصیلی تحت پوشش قرار می دهد.

شرایط معافیت از خدمت متولدین 54 تا 64 وابسته به مدرک تحصیلی آن ها خواهد بود که طبق رده بندی زیر مشخص می شود.

?? افراد دارای مدرک کارشناسی، دیپلم، زیر دیپلم که متولد سال 54 باشند.

?? مشمولین با مدرک کارشناسی ارشد که تاریخ تولد آن ها تا اخر 1352 یا قبل آن باشد.

?? مشمولان دارای مدرک دکتری غیرپزشکی که متولد پایان سال 1350 یا قبل آن باشند.

?? اشخاص با مدرک دکتری پزشکی و دامپزشکی باید متولد سال 44 باشند که مشمول قانون معافیت سنی قرار بگیرند.

شرایط معافیت سربازی بالای چهل سال در صورت داشتن فرزند

تعداد فرزندان فرد متقاضی عفو رهبری یکی دیگر از عواملی است که می تواند برای کسب این نوع از معافیت مهم باشد.

در حالت عادی فقط سن و مقطع تحصیلی برای گرفتن معافیت سربازی بررسی می شود؛ اما در شرایطی که تعداد فرزندان مشمول به حد نصاب آیین نامه سازمان نظام وظیفه برسد با او طبق مقررات حاکم بر معافیت عفو رهبری رفتار خواهد شد.

به این صورت که:

? طبق قوانین معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مردان بالای 40 سال که سه فرزند دارند از خدمت سربازی معاف می شوند. این معافیت شامل حال تمام مشمولان غایب و غیرغایب و همچنین سربازانی که حین خدمت هستند خواهد شد.

? مردان بدون شرط سنی با تعداد 4 فرزند و بیشتر، می توانند از مفاد این قانون بهره برده و معاف دائم شوند. غیبت داشتن یا نداشتن تاثیری در نتیجه معافیت نخواهد داشت و مشمول می تواند با ارائه مستندات درخواست معافیت بدهد.

? مردان بالای 30 سال سن دارای 3 فرزند می توانند از قانون کسری خدمت برای کاهش دوران ضرورت استفاده کنند.

? معافیت مردان بالای 30 سال با تعداد 2 فرزند فعلا در دستور کار ارگان های تصمیم گیرنده نبوده و تاییدیه و قانونی برای چنین معافیتی صادر نشده است.

شرایط دریافت کسری خدمت برای مشمولان دارای فرزند

در گذشته قانون کسری خدمت برای مشمولان دارای فرزند به اینصورت بود که، به ازای هر فرزند سه ماه از دوره ضرورت او کسر شود.

طبق شرایط جدید کسری خدمت، به ازای هر تعداد فرزند مشمول یک ماه به کسری 3 ماهه سابق آن ها افزوده خواهد شد. به این صورت که مشمول برای فرزند اول 3 ماه کسری خدمت، برای فرزند دوم 4 ماه کسری و برای فرزند سوم پنج ماه کسری خدمت خواهد گرفت.

مدارک لازم برای اخذ معافیت عفو رهبری

?? اصل کارت ملی

?? اصل شناسنامه

?? گواهی اشتغال به خدمت برای سرباز فراری

?? تکمیل فرم دریافتی از دفتر پلیس +10 و تکمیل اطلاعات شخصی درخواستی

?? تکمیل فرم تعهد نامه استفاده از عفو رهبری

?? تکمیل فرم درخواست استفاده از معافیت عفو رهبری

?? ارائه گواهی عدم انجام تعهد خدمت برای مشمولان متعهد به خدمت که بنا به دلایلی از خدمت کردن باز مانده اند.

?? احراز هویت توسط پلیس +10 و انگشت نگاری

?? گرفتن عکس در دفتر پلیس +10

?? کپی شناسنامه و وکالت نامه وکیل برای مشمولین خارج از کشور

?? ارایه آخرین مدرک تحصیلی مهمور به مهر آموزش و پرورش و یا دانشگاه محل تحصیل وابسته به وزارت علوم و فناوری یا وزارت بهداشت و درمان

نکات قابل توجه

?? معاینه شدن توسط پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه الزامی نیست.

?? تزریق

?? واکسن کزاز و مننژیت لازم نیست.

?? آخرین مدرک تحصیلی قابل ارائه نامه فارغ التحصیلی، برگه انصراف از تحصیل، برگه اخراج یا برگه فارغ التحصیلی است.