سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط معافیت از خدمت سربازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور /تحص

شرایط معافیت کفالت مشمولین خارج از کشور

سربازی، تعهدی است که هر مرد ایرانی به کشور خود دارد. اما این تعهد نباید به منزله سلب حق انتخاب از افراد باشد.

در این مقاله، به موضوع حق انتخاب در خصوص سربازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخته می‌شود. در این مقاله، به این نکته اشاره می‌شود که ایرانیان مقیم خارج از کشور، حق انتخاب بین انجام خدمت سربازی و معافیت از آن را دارند.

موضوع سربازی ایرانیان خارج از کشور و شرایط مرتبط با آن مانند معافیت از سربازی دغدغه بسیاری از مردانی است که یا قصد مهاجرت و خروج از کشور را دارند و یا مقیم خارج از کشور هستند.

 به دلیل عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات موثق از قوانین جاری حاکم بر سازمان نظام وظیفه ایران، گاهی مشمولان به اشتباه تصوراتی درباره نحوه مهاجرت خود پیدا می کنند که این عدم آگاهی خروج آن ها را از کشور با مشکل مواجه می کند.

آنچه در ادامه مشاوره نظام وظیفه آویژه پیش روی مخاطب گذاشته تلاشی است برای رفع ابهامات موجود و اطلاع رسانی درباره این که شرایط معافیت سربازان مقیم خارج از کشور چگونه است و چه مدارک و ملزوماتی نیاز دارد.

وضعیت سربازی ایرانیان خارج از کشور

کسب آگاهی از وضعیت سربازی ایرانیان مقیم کشورهای خارجی اولین قدم در راه اتخاذ بهترین شیوه برای دریافت معافیت سربازی است.

 اینکه افراد بدانند اگر مشمول خدمت وظیفه محسوب شوند می توانند بدون کارت پایان خدمت از کشور خارج شوند؛ چشم انداز روشن تری را پیش روی آن ها می گشاید. تصور عموم مردم این است که برای خروج از کشور الزاما باید کارت پایان خدمت را دریافت کرده باشند. این در حالی است که طبق قوانین وضع شده از سوی مراجع مربوطه از جمله سازمان نظام وظیفه عمومی ایران، این امکان برای افراد فراهم شده است.

مشمولان خدمت سربازی تحت شرایطی خاص می توانند حتی بدون از سر گذراندن خدمت سربازی اقدام به مهاجرت و یا خروج از کشور به صورت موقتی نمایند.

بنابراین سوالاتی که برای این دسته از افراد خواهان مهاجرت پیش می آید این است که:

?? چگونه بدون کارت پایان خدمت وظیفه می توان از کشور خارج شد؟

?? آیا امکان مهاجرت فراهم است؟

?? اگر می توان مهاجرت کرد واجد چه شرایطی باید بود؟

?? نحوه خرید خدمت سربازی برای ایرانیان خارج از کشور چگونه و با چه شیوه ای انجام می گیرد؟

?? همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور چه میزان هزینه باید برای انجام این کار در نظر بگیرند؟

?? بدون در دست داشتن کارت پایان خدمت چقدر می توان در خارج از کشور ماند؟

دسته بندی معافیت مشمولان خارج از کشور

 برای درک بهتر شرایط مشمولان خارج از کشور جهت دریافت معافیت، دسته بندی ساده ای انجام شده است. هر یک از افراد با توجه به دلایل خاصی در یکی از این دسته ها جای می گیرند و می توانند انواع معافیت ها از جمله معافیت کفالت و معافیت پزشکی و غیره استفاده کنند.

در ادامه ابتدا توضیح مختصری درباره وضعیت افرادی که در دسته بندی مختلف جای می گیرند ارائه شده است. سپس نحوه دریافت معافیت کفالت مشمولین مقیم خارج و معافیت پزشکی مشمولین خارج از کشور بررسی شده است.

دسته 1

 بخش کثیری از افراد مقیم خارج از کشور و یا خواهان مهاجرت را قشر تحصیلکرده جامعه تشکیل می دهد.

تحصیلات قشر دانشجو ممکن است در موعد مقرر به پایان برسد و به دلیل غیبت سربازی ابهاماتی داشته باشند.

این دسته از افراد که برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده و به دنبال کسب اطلاع از معافیت سربازی به منظور خروج از کشور می باشند می توانند مقاله معافیت تحصیلی را مطالعه نمایند.

دسته 2

 این دسته از افراد مشمولانی هستند که بخش زیادی از عمر خود را در خارج از کشور سپری کرده اند. به عبارتی در سنین کودکی از کشور خارج شده اند و سپس برای ورود و خروج مجدد به کشور دنبال قانونی ترین شیوه هستند که بدون نگرانی به داخل و خارج تردد داشته باشند.

اگر افراد از سنین کودکی مقیم خارج از کشور شده باشند در واقع به عنوان یک فرد خارجی شناخته می شوند و به عنوان یک تبعه کشور خارجی باید قوانین جاری در مورد آن ها اعمال شود.

نکته اول

 آنچه در مورد دسته دوم لازم به ذکر است اینکه اگر درخواست معافیت از جانب فرد مشمول دریافت شود اولین قدم برای بررسی این درخواست، پیگیری وضعیت غیبت فرد خواهد بود. به این صورت که اگر فرد بعد از رسیدن به سن قانونی اعزام به خدمت تا زمانی که درخواست معافیت را ارسال کرده است به تحصیل اشتغال داشته باشد ذیل قانون معافیت تحصیلی قرار می گیرد.

خارج از این حالت غیبت از سربازی با هر عنوانی غیر قابل قبول بوده و فرد صرفا می تواند از معافیت پزشکی مشمولین خارج از کشور استفاده کند.

نکته دوم

 اگر فرد مشمول در زمان مناسب به نظام وظیفه مراجعه کند امکان برخورداری از معافیت های دیگری همچون معافیت کفالت مشمولین خارج از کشور (به شرط واجد شرایط بودن) را خواهد داشت. در اساسنامه، شرایط و تبصره های مختلفی برای استفاده در نظر گرفته شده است.

دسته 3

 برخی دیگر از ایرانیان خارج از کشور با روش هایی مانند دریافت ویزای توریستی و پاسپورت قانونی از کشور خارج می شوند.

افرادی که در این گروه قرار دارند برگه اشتغال به تحصیل برای خارج از کشور را دریافت کرده اند در دسته سوم این طبقه بندی جای می گیرند.

این گروه تعداد قابل توجهی از ایرانیان را در بر می گیرد که اکنون بنا به دلایلی تصمیم به برگشتن گرفته اند و به دنبال دریافت کارت پایان خدمت هستند.

دسته 4

 آخرین گروه از این دسته بندی به ایرانیانی اختصاص دارد که به شکلی غیرقانونی اقدام به خروج از کشور نموده و قصد بازگشت دارند.

اقدام غیرقانونی برای خروج از کشور به معنای در دست نداشتن اوراق هویتی و قانونی است. بالطبع بدون مدارک هویتی امکان اخذ شهروندی کشور میزبان وجود نخواهد داشت. در نتیجه برای دریافت کارت پایان وظیفه عمومی به عنوان یکی از مدارک هویتی تصمیم می گیرند به کشور وارد شوند و قانونی بتوانند در کشور بمانند.

نکته مهم

 قوانین تعیین شده جاری بر سیستم نظام وظیفه و مشمولین سربازی برای چهار گروه شرح داده شده یکسان است. سازمان نظام وظیفه بدون تبعیض بین این چهار گروه کلیه قوانین مصوب را برای همه آن ها بدون در نظر گرفتن سابقه خروج از کشور اعمال می کند.

به عبارت ساده تر با فرض اینکه هرگز از کشور خارج نشده اند در برابر قوانین سربازی قرار می گیرند.

در نتیجه با توجه به توضیحات روشن است که برای دریافت کارت پایان خدمت حضور در کشور الزامی خواهد بود. شخص مشمول باید به هر طریقی به کشور باز گردد تا امکان دریافت کارت پایان خدمت داشته باشد.

شرایط تردد برای مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور

 همان طور که ذکر آن رفت ایرانیان خارج از کشور بدون تعیین وضعیت سربازی با تکیه بر شرایط خاص می توانند بین کشور مبدا و مقصد تردد داشته باشند.

در غیر اینصورت اگر بخواهند به داخل کشور رفت و آمد داشته باشند با محدودیت مواجه خواهند شد. با توجه به اینکه قوانین و مقررات حاکم بر معافیت سربازی و به طور کلی نظام وظیفه هر سال و یا چند سال یکبار می تواند تغییر کند؛ به روز رسانی اطلاعات مرتبط با آن بروز مشکلات و یا مواجه شدن با مسائل قانونی متعاقب آن را کاهش می دهد.

از این رو بهتر است هنگام مطالعه قوانین به سال انتشار قانون و اجرایی شدن آن دقت و توجه شود.

شرایط تردد برای دو گروه از مشمولین سربازی مقیم خارج از کشور، متفاوت است که در ادامه به شرح هر کدام از این موارد می پردازیم.

مشاوره نظام وظیفه