سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش های تربیت کودک نافرمان چگونه است؟

روش های تربیت کودک نافرمان

کودک نافرمان شاید واژه ای باشد که خیلی به مزاق والدین خوش نیاید اما این واقعیتی است که بسیاری از کودکان به دلایل مختلف به آن دچار هستند . در این مقاله می خواهیم به توضیح کاملی از کودک نافرمان و دلایل لجاجت و نافرمانی کودکان از والدین بپردازیم . نکته حائز اهمیت این است که والدین با آگاهی از نحوه رفتار با کودک نافرمان می توانند تاثیر زیادی در بهبود رفتار فرزند ایجاد کنند و یا برعکس با عدم آگاهی از نحوه رفتار با یک کودک نافرمان گاهی موجب آسیب های جدی روحی در فرزندشان می شوند که شاید جبران آن بسیار سخت باشد .

در راستای تربیت کودک نافرمان می توان با راهنمایی از مشاوره تربیت کودک اقدام به نحوه تربیت و رفتار با این کودکان کرد . مهم ترین و اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید تشخیص نافرمانی و ناهنجاری کودکتان است . اغلب کودک نافرمان به راحتی قانون شکنی می کند و تحمل حرف شنوی از والدین را ندارد و لجاجت با والدین را به یک عادت روزانه تبدیل می کند . اغلب این کودکان بسیار ناآرام و پرخاشگر هستند و همواره لجاجت ها و عصبانیت های طولانی مدت را می توان در ظاهر آن ها پیدا کرد.

این مقاله را حتما بخوانید: مشاوره تلفنی رایگان مشکلات زناشویی

تربیت کودک نافرمان

تربیت کودک نافرمان کار سختی است اما نشدنی نیست . کودکان معمولی به راحتی در برابر حرف بزرگترها تسلیم می شوند و قابل کنترل توسط والدین هستند اما کودک نافرمانی را در نظر بگیرید که پس از یک خرابکاری وحشتناک زمانی که شما با عصبانیت در حال سرزنش او هستید و انتظار دارید مقداری پشیمانی در او ببینید شاهد چشمانی هستید که بسیار از کرده خود راضی و خشنود است و با جسارت تمام به شما زل است و این تنها یکی از سختی های تربیت کودک نافرمان است . برخی والدین به دلیل عدم آگاهی از نحوه تربیت کودک نافرمان دست به تنبیه های سخت تری می زند و همواره حلقه آزادی کودک را با قوانین سخت گیرانه تر تنگ می کنند بی آنکه بداند این روش کار را بدتر می کند .

در این شرایط بهتر است به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه کنید تا در ابتدای کار دلیل ناهنجاری و نافرمانی کودک را کشف کنید سپس برای حل مشکل و بهبود رفتاری کودک اقدام کنید . مشاوره اختلالات کودک با انجام تست های روانشناسی و پرسیدن سوالاتی ساده از کودک اقدامات درمان این عارضه رفتاری را پیش می گیرد و با ایجاد روابطی دوستانه و صمیمی با کودک و وارد شدن به دنیای بچگانه اش سعی در حل این مشکل می کند . بهتر است والدین بدون آگاهی اقدامی در تربیت کودک نافرمان نکنند ؛ یکی از ساده ترین راه ها برای بیشتر شدن آگاهی والدین مطالعه کتاب هایی است که مرتبط با نحوه تربیت کودکان نافرمان است .

این مقاله را حتما بخوانید: مشاوره خیانت چه زمانی بیشترین تاثیر را دارد؟

رفتار با کودک نافرمان

رفتار با کودک نافرمان بسیار مهم و حساس است . اگر به طور ناآگاهانه اقدام به مقابله به مثل با این کودکان کنید (بسیاری از والدین به اشتباه این کار را می کنند ) قدم در مسیر پر تنش و بی نتیجه ای گذاشته اید چرا که این کودکان به راحتی قادرند بیش از پیش نافرمان شوند تا شما را از کارتان پشیمان و حیرت زده کنند . بنابراین رفتار با کودک نافرمان را جدی بگیرید و سعی کنید با آگاهی کامل اقدام کنید .

تحقیقات بر روی کودکان نافرمان نشان می دهد که این کودکان اغلب از هوش بالایی برخوردار هستند و این ، کار شما را در برخورد با آن ها سخت تر می کند . رفتار با کودک نافرمان باید به  گونه ای باشد که به کودک احساس دستور ندهد زیرا کودک نافرمان از امر و نهی متنفر است و اگر احساس کند که می خواهند آزادی اش را صلب کنند حتما نافرمان ترمی شود .

تربیت کودک نافرمان

روش های برخورد با کودک نافرمان

روش های برخورد با کودک نافرمان نیز به ظاهر ساده است اما نکته مهم در این روش ها نحوه بکار گیری آنها می باشد زیرا لازم است هنگامی که کودکتان حسابی شما را کلافه کرده است آرامش خود را حفظ کنید و روش های برخورد با کودک نافرمان را به یاد بیاورید . از جمله مهم ترین روش های پیشنهادی در برخورد با کودکان نافرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.قبل از اینکه بحث کنید ، به حرف های کودک گوش دهید .

2.به کودک دستور ندهید و سعی کنید ارتباطی دوستانه با او برقرار کنید .

  1. به جای دستور دادن چند انتخاب برای کودک قرار دهید و به او حق انتخاب دهید .

4.آرام و صبورانه عمل کنید و از پرخاشگری بپرهیزید .

5.برای کودک خود ارزش قائل شوید .

6.همکاری کنید . به کمک کودک برخی کارها را انجام دهید تا حس مهم بودن به او دست بدهد .

7.با او صحبت کنید و به دنبال دلیل بی قراری اش بگردید ، مثلا از او بخواهید برایتان توضیح دهد چه چیزی موجب عصبانیتش شده است .

درمان کودک نافرمان

درمان کودک نافرمان ابتدا به دست والدین است زیرا نحوه رفتار والدین با کودک بسیار مهم است . کودک نافرمان بیش از دیگر کودکان نیاز به توجه دارد بهترین برطرف کننده های این نیاز پدر و مادر هستند که با وقت گذاشتن برای کودک و توجه به خواسته ها و نیازهایش می توانند در بهبود رفتار فرزند خود موثر باشند . در نهایت والدین با راهنمایی مشاوره خانواده می توانند راه های مناسبی در تربیت کودک بکار بگیرند و زودتر به نتیجه دلخواه برسند .

درمان کودک نافرمان

 

سوالات متداول

با کودک نافرمان چگونه رفتار کنیم ؟

به حرف ها و خواسته های کودک گوش دهید و با او دوستانه رفتار کنید و سعی کنید به او دستور ندهید کاری را انجام دهد زیرا کودک نافرمان به این کار حساس است و فورا شروع به نافرمانی و لجبازی می کند . کاری کنید کودک احساس کند برای شما مهم است زیرا این کودکان جلب توجه را دوست دارند و راه درست جلب توجه پدر و مادر ها را نمی دانند .

آیا تنبیه روش های خوبی برای برخورد با کودک نافرمان است ؟

سعی کنید تبیه نکنید اما به کودک نشان دهید که با پرخاشگری نمی تواند به خواسته اش دست پیدا کند و درعوض هنگامی که رفتار مناسبی دارد به راحتی به خواسته اش می رسد به این ترتیب رفتار درست را به کودک بیاموزید .

بهترین روش برخورد با کودک نافرمان چیست ؟

بهترین کار این است که با او هم صحبت شوید و از نگاه او قضیه را ببینید سپس خیلی دوستانه نکته مثبت خواسته تان را به کودک توضیح دهید تا خود کودک راضی به انجام خواسته شما شود . یادتان باشد دربرخورد با این کودکان باید بسیار صبورانه عمل کنید تا بتوانید بر اوضاع کنترل داشته باشید زیرا در زندگی با یک کودک نافرمان روزانه هزار اتفاق ساده پیش می آید که شما باید برای قانع کردن فرزندتان زمان زیادی را صرف کنید . از صبحانه خوردن در همان ابتدای صبح گرفته تا به تخت خواب رفتن در انتهای شب شما به نیرویی مضاعف برای برخورد با کودک نافرمان نیاز دارید .

درمورد اختلال نافرمانی کودکان چه می دانید ؟

نا آگاهی والدین در مورد این اختلال سبب به وجود آمدن مشکلات جدی تری در کودک می شود . زیرا عدم آگاهی ممکن است سبب تنبیه های سخت و یا بحث های طولانی شود . اگر والدین آگاهی کافی در برخورد با این کودکان را ندارند بهتر است از یک مشاوره کودک کمک بگیرند . یکی دیگر از راه های ساده کسب آگاهی در مورد اختلال نافرمانی کودک مطالعه کتاب های روانشناسی مرتبط است .

اختلال نافرمانی کودک را تعریف کنید ؟

اختلال نافرمانی کودک در واقع نوعی ناهنجاری در برخی از کودکان است که موجب پرخاشگری و عدم حرف شنوی کودک از والدین می شود . در این نوع از اختلال شاهد تنش های زیادی به دلیل رفتار های کودک در خانواده هستید . این نوع از اختلال ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد گاهی در سنین زیر سه سال هم شاهد این اختلال هستیم .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه کودک نافرمان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 7 Steps To Radically Change Disobedient Kids Into ...