سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاع از شرایط سربازی همزمان دو برادر یا خدمت سربازی دوقلوها

قانون سربازی همزمان دو برادر چگونه است؟

خدمت سربازی، دوره‌ای پرافتخار و آموزنده در زندگی هر مرد ایرانی است. در این دوران، سربازان با مفاهیمی مانند نظم، انضباط، اطاعت و فداکاری آشنا می‌شوند و مهارت‌های مختلفی را می‌آموزند. اما برای دوقلوها، این دوران می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود را داشته باشد.

تصور کنید دو برادر دوقلو که از بدو تولد در کنار هم بوده‌اند، در یک زمان مشمول سربازی می‌شوند و باید راهی خدمت به میهن شوند. این اتفاق می‌تواند برای آنها فرصتی باشد تا در کنار هم در میدان نبرد حاضر شوند و از خاک مقدس ایران دفاع کنند.

با این حال، سربازی همزمان دو برادر می‌تواند چالش‌هایی نیز داشته باشد. آنها باید یاد بگیرند که چگونه در شرایط خطرناک از یکدیگر حمایت کنند و چگونه در کنار هم برای نجات جان همرزمانشان تلاش کنند.

درباره وضعیت خدمت سربازی دوقلوها بیشتر بدانیم

خدمت سربازی برای تمام مردان بالای 18 سال که شرایط گرفتن معافیت دائم سربازی را ندارند، الزامی است. دوقلوها هم مانند دیگر افراد عادی، باید این دوره را بگذرانند.

 حتی ممکن است برادرهایی که فاصله سنی کمی دارند، در یک زمان مشمول سربازی شوند. سوالی که در شرایط کنونی پیش می‌آید، این است که در این حالت تکلیف این افراد برای خدمت سربازی چیست؟

اگر یک برادر به خدمت اعزام شود، برادر دیگر می‌تواند از معافیت سربازی استفاده کند؟

در این مقاله مرکز مشاوره آویژه قصد داریم تا با وضعیت خدمت سربازی دوقلوها آشنا شویم و ببینیم که قانون دو برادری سربازی چیست و به چه افرادی و با شرایطی تعلق می‌گیرد؟

وضعیت سربازی همزمان دو برادر چگونه است؟

بسیاری از مشمولان، به دنبال کسب اطلاعات درباره سربازی دوقلوها هستند. این افراد با رسیدن به زمان سربازی خود، سوالات زیادی را مطرح می‌کنند. سوال بسیاری از برادران دوقلو این است که آیا هر دو برادر دوقلو باید به سربازی بروند یا معافیت‌هایی به آنان تعلق می‌گیرد؟؟

?? در پاسخ به این افراد باید گفت که قانون نظام وظیفه در این مورد روشن است. در قانون آمده است که همه مردان بالای 18 سال ایرانی که معافیت نداشته باشند، باید به سربازی بروند. این قانون در مورد برادران دوقلویی که مشمول سربازی می‌شوند هم صدق می‌کند. گذراندن دوره سربازی برای برادران دوقلو فرقی با دیگر افراد ندارد و آنان هم باید این دوره را به طور کامل بگذرانند.

?? اما دوقلوها می‌توانند از معافیت‌هایی که تحت عنوان «قانون سربازی همزمان دو برادر» در قانون نظام وظیفه آمده است، استفاده کنند.

?? بر طبق این قانون برادرانی که دوره سربازی آن‌ها همزمان می‌شود یا برداران دوقلو و چندقلو می‌توانند از معافیت‌هایی که موقتا برای آنان در نظر گرفته می‌شود، استفاده کنند.

?? البته بهتر است بدانید که معافیت موقت سربازی، تنها برای چند ماه یا چند سال اعتبار دارد و افراد پس از اتمام دوره معافیت خود، باید برای اعزام خود به سربازی، اقدام کنند. در ادامه مقاله درباره قانون دو برادری سربازی و شرایط آن صحبت خواهیم کرد.

برای اطلاع بیشتر در مورد معافیت های سربازی این مقاله را بخوانید: انواع معافیت سربازی

قانون سربازی همزمان دو برادر چگونه است؟

قانون سربازی همزمان دو برادر، یکی از مجموعه قوانین سازمان نظام وظیفه است. بر اساس ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی، برای سربازی همزمان دو برادر، شروطی قرار داده شده است. این شرط‌ها، برای چند برادر هم قابل استفاده است.

?? بر طبق این قانون اگر هر دو برادر در شرایط اعزام به صورت همزمان قرار داشته باشد، اگر یک برادر در حال گذراندن خدمت سربازی باشد، برادر دیگر می‌تواند تاریخ اعزام خود را تا پایان خدمت برادر اول خود، به تعویق اندازد.

?? البته باید توجه داشت که این مدت زمان تعویق، موقتی است و برادر دوم باید پس از اتمام دوره خدمت برادر اول، برای اعزام به سربازی اقدام کند. البته استفاده از این قانون، شرایطی دارد که در بخش‌های بعدی مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. این قانون به دلیل مشکلاتی که ممکن است در اثر سربازی دو برادر همزمان برای خانواده و خود برادران پیش بیاید، وضع شده است.

آیا برداران دوقلو باید با هم به سربازی بروند؟

قانون سربازی دوقلوها نیز مانند قانون سربازی همزمان برادران است. اگر هر دو برادر دوقلو همزمان و یا با فاصله زمانی کم مشمول خدمت شوند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند. به این ترتیب، اگر یکی از برادران وارد خدمت سربازی شود، برادر دیگر با داشتن شرایطی می‌تواند معافیت موقت از سربازی دریافت کند.

?? به عبارت دیگر برادر دیگر می‌تواند با ارائه مدارک لازم، اعزام خود را تا پایان دوره سربازی برادری که به سربازی رفته است، عقب بیاندازد تا سربازی آن‌ها به صورت همزمان نباشد.

برای اطاعات بیشتر در مورد کاهش خدمت سربازی حتما این مقاله را بخوانید: دریافت کسری خدمت سربازی

تعویق خدمت سربازی دوقلوها چه شرایطی دارد؟

گفتیم که یکی از برادران دوقلو می‌تواند اعزام خود را تا تا پایان دوره سربازی برادر خود، به تعویق اندازد اما استفاده از این قانون شروط مهمی دارد. این شروط برای همه برادران که به صورت همزمان مشمول سربازی می‌شوند و همچنین برادران دوقلو نیز صادق است. شرایطی که قانون سازمان نظام وظیفه برای این معافیت موقت تعیین کرده، شامل موارد زیر است:

1. نداشتن غیبت سربازی برای برادران اعزامی به خدمت، یکی از مهم‌ترین شرایط برای این قانون است. برای تعویق اعزام به سربازی یا معافیت موقت، هر دو برادر نباید به هیچ عنوان غیبت از سربازی داشته باشند.
2. ارائه برگه خدمت سربازی برادر یا برادران بزرگ‌تر، ملاک اجرای این قانون است. به عبارت دیگر برگ اشتغال به خدمت برادر، باید برای تعویق اعزام برادر دیگر ارائه شود.

مدارک لازم برای تمدید تاریخ اعزام به خدمت

هنگامی که برای تمدید تاریخ اعزام به خدمت به مراکز پلیس+10 مراجعه می‌کنید، باید این مدارک را به همراه داشته باشید:

1. مدارک شناسایی برادر اول که به خدمت اعزام شده است شامل کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، برگه اعزام به خدمت و …
2. مدارک شناسایی برادر دوم که برای تمدید تاریخ اعزام خود اقدام کرده است، شامل کپی شناسنامه و کارت ملی و کپی مدارک تحصیلی
3. گواهی اشتغال به خدمت برادر اول که به خدمت سربازی اعزام شده است.
4. مدارکی که نشان دهد هر دو برادر هیچ غیبتی در سربازی نداشته باشند. به عبارت دیگر پشت دفترچه هر دو برادر نباید غیبت درج شده باشد و سازمان نظام وظیفه هم باید این موضوع را تایید کند.

انجام مراحل تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمول

برادران دوقلو می‌توانند برای تمدید تاریخ اعزام به سربازی خود، به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند. برای پیگیری انجام مراحل تمدید تاریخ اعزام به خدمت برادر، این مراحل را دنبال کنید:

? در مرحله اول، یکی از برادران باید دوره سربازی خود را آغاز کرده باشد. به همین دلیل، ابتدا یکی از برادران که شرایط رفتن به سربازی را دارد باید مراحل اعزام به خدمت را انجام دهد.

? اگر تاریخ اعزام به سربازی هر دو برادر دوقلو همزمان باشد، در مرحله اول، تاریخ اعزام به خدمت یکی از برادران به مدت دو ماه تمدید خواهد شد.

? وقتی یکی از برادران دوره خدمت سربازی خود را آغاز کرد، می‌تواند گواهی اشتغال به خدمت دریافت کند.

? برادر دوم با ارائه گواهی اشتغال به خدمت برادری که به خدمت رفته است، می‌تواند تاریخ اعزام به خدمت خود را تا پایان دوره خدمت برادر اولی، به تعویق اندازد.

? در این مرحله، افراد باید با در دست داشتن گواهی اشتغال به خدمت و مدارکی مبنی بر نداشتن غیبت هر دو برادر دوقلو، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس+10 مراجعه کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط درخواست تمدید اعزام به خدمت سربازی این مقاله را بخوانید: تمدید خدمت سربازی

محل خدمت دو برادر در حین خدمت

گفتیم که با توجه به مصلحت خانواده‌ها، قانون‌گذاران نظام وظیفه، قوانینی را برای تعویق اعزام به سربازی یکی از برادران دوقلو در نظر گرفته‌اند. البته استفاده از این قانون اختیاری است و الزامی برای استفاده از آن وجود ندارد. برادران دوقلو در صورت نداشتن مشکل می‌توانند به صورت هم زمان، دوره سربازی خود را طی کنند. محل خدمت دو برادر در حین خدمت نیز کاملا بستگی به سازمان نظام وظیفه دارد.

سخنی از مشاوران آویژه

طبق قوانین مشاوره نظام وظیفه، وضعیت خدمت سربازی دوقلوها، نیز مانند قانون دو برادری سربازی است. برای استفاده از این قانون، هیچ کدام از برادران نباید غیبت در اعزام به خدمت سربازی داشته باشند. همچنین یکی از برادران باید به سربازی اعزام شود. در این صورت برادر دوم می‌تواند با ارائه گواهی اشتغال به خدمت برادر اول، تاریخ اعزام خود را به تعویق اندازد. مدت این تعویق، حداکثر تا پایان خدمت برادر اول پیش‌بینی شده است.

سوالات متداول

آیا هر دو برادر دوقلو باید به سربازی بروند؟

بله مانند دیگر مردان ایرانی، هر دو برادر دوقلو باید به سربازی اعزام شوند.

آیا می‌توان تاریخ اعزام یکی از برادران را به تعویق انداخت؟

بله. اگر یکی از برادران به سربازی اعزام شود، تاریخ اعزام برادر دوم به صورت موقت تا دو ماه تمدید می‌شود.

مدت تعویق اعزام به سربازی دوقلوها چقدر است؟

درصورت ارائه گواهی اشتغال به خدمت یکی از برادران دوقلو، می‌توان تاریخ اعزام برادر دیگر را تا پایان خدمت برادر اول به تعویق انداخت.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط سربازی همزمان دو برادر یا خدمت سربازی دوقلوها

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه