سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط روزبرگ شدن در خدمت + مرخصی سربازان بومی و ساعات کاری چگونه

 

روز برگ شدن چیست؟

اگرچه روز برگ عمدتاً برای سربازان بومی در نظر گرفته شده است، اما سربازان غیربومی نیز می‌توانند در شرایط خاص مانند داشتن همسر یا فرزند بیمار از آن استفاده کنند.

روز برگ در سربازی چگونه است؟

با توجه به طول دوران سربازی و برای اینکه بتوانیم این مدت را به بهترین و آسان ترین شکل پشت سر بگذاریم نیاز است با قوانین نظام وظیفه آشنا شویم.

یکی از عمده ترین سوالات و دغدغه های مشمولین سربازی در بازه های زمانی مختلف درباره ی روز برگ شدن و به عبارتی کاهش مدت حضور در پادگان می باشد، که می تواند دوران 21 ماه سربازی را تسهیل کند. ما مشاوران آویژه در این مقاله سعی کردیم مطالبی را در حیطه شرایط روز برگی، مدت زمان خدمت افراد و مرخصی افراد روز برگ ارائه دهیم. روز برگ شدن زمانی دارای اهمیت می شود که مشمولان به زمانی برای رسیدن به کارهای شخصی نیاز دارند و حضور در پادگان مانع آن است. در این مقاله در خصوص موارد زیر بحث می کنیم:

روز برگ شدن چیست؟
شرایط روز برگ شدن
چطور به صورت بومی خدمت کنیم؟
مزایای روز برگی در خدمت سربازی
مرخصی سربازان روز برگ
من هم می توانم روز برگ شوم؟

اگر شما هم با سوالاتی از این قبیل روبرو شدید می توانید از این مقاله استفاده کنید.

??روز برگ شدن چیست؟

روز برگ شدن در واقع به معنی ترک محل خدمتی بعد از پایان ساعات اداری می باشد. البته در بعضی یگان ها این مورد به صورت قطعی قابلیت اجرا ندارد و سربازان باید حداقل 2 روز در هفته در پادگان بمانند و برای پست و نگهبانی حاضر شوند.

باید بدانید که امروزه با توجه به تعداد پادگان ها در مراکز استان و همچنین لزوم حفاظت از مناطق مرزی و مشخص نبودن محل خدمتی در حین پست کردن دفترچه سربازی امکان تقسیم شما به هر استان و منطقه ای از کشور وجود دارد. (مرزی،عملیاتی،بد آب و هوا و…) که باعث دور شدن برخی سربازان از محل سکونت و انجام خدمت سربازی به صورت غیر بومی می شود.

نیاز است قبل از پست دفترچه و هرگونه اقدامی برای اعزام درباره شرایط روز برگ شدن و خدمت در محل سکونت اطلاعاتی کسب کنیم.

?? قبل از هر چیزی باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که *روز برگ شدن فقط شامل افراد بومی می شود و افراد غیر بومی در اکثریت مواقع نمی توانند به صورت روز برگ خدمت کنند*

تقسیم سربازان به ارگان های مختلف سراسر کشور با توجه به محل سکونت،مدرک تحصیلی و اعلام نیاز ارگان ها صورت می گیرد بنابراین تضمین نمی شود که شما در حالت عادی به صورت بومی خدمت کنید. مگر اینکه طبق جدول زیر درخواست خود را ارائه دهید.

چطور به صورت بومی خدمت کنیم؟

1– از طریق پذیرش ارگان ها(سپاه،ارتش،نیروی انتظامی)
2– با درخواست امریه به شرکت ها یا وزارتخانه های زیر نظر شرایط خدمت در شهر محل سکونت خود را به آسانی فراهم کنیم.

این مقاله را حتما بخوانید: بهترین زمان پست دفترچه سربازی

?? شرایط روز برگ شدن چیست؟

روز برگ شدن به معنای انجام سربازی در ساعات اداری می باشد، یعنی سربازان بومی می توانند بعد از پایان ساعت اداری از پادگان خارج شده و تا 6 صبح روز بعد در اختیار خود و خانواده باشند.

از اصلی ترین شرایط روز برگ شدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- در اکثر مواقع افرادی که به صورت بومی خدمت می کنند جزو اصلی ترین گروه هدف روزبرگی می باشند.
2- افراد متاهل می توانند در محل سکونت همسر به صورت روز برگ در ساعات اداری که 8 ساعت می باشد به فعالیت بپردازند.
3- سربازان امریه که به 2 حالت وزارتخانه ای و زیرنظر شرکت های دانش بنیان مشغول فعالیت اند شامل این شرایط می شوند.
4- سربازانی که تحت عنوان کادر عقیدتی در پادگان ها فعالیت دارند.(پذیرش در کادر عقیدتی نیاز به سهمیه دارد)
5- سربازانی که معاف از خدمات رزمی هستند می توانند در شهر محل زندگی خود خدمت کنند.
6-افرادی که تنها فرزند ذکور خانواده هستند.
7- کسانی که زیر مجموعه نهادهای حمایتی(سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی) می باشند نیز می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

نکته قابل توجه:

معمولا از بین 3 ارگان متفاوت نیروهای مسلح که شامل سپاه، ارتش و نیروی انتظامی می شود؛نیروی انتظامی به دلیل مسئولیتی که در حیطه حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی کشورعهده دار است امکان روز برگ کردن سربازان را ندارد و تمام سربازان این ارگان که در مناطق مختلف خدمت می کنند باید طبق شیفت مشخصی سر محل خدمتی حاضر باشند.

البته که روز برگ شدن در سپاه و ارتش هیچ مانعی ندارد و افراد بومی می توانند همچنان از این فرصت استفاده کنند.

برای اطلاع از مقررات کاهش خدمت سربازی حتما این مقاله را بخوانید: کسری خدمت سربازی

مدارک روز برگ شدن سربازی

برای ثبت درخواست روز برگ شدن در پادگان محل خدمت نیاز به مدارک هویتی،سهمیه ای و تحصیلی دارید. برای سهولت شما لیست مدارک در این مقاله آورده شده است.

اصل و روگرفت از تمام صفحات شناسنامه
اصل و روگرفت از کارت ملی هوشمند به صورت پشت و رو
ارائه عقدنامه(در صورت تاهل)
ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت به همراه کد پستی برای ثبت محل سکونت
ارائه گواهی از کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی(صرفا برای افراد تحت پوشش)
مدارک مستند از ایثارگری یا جانبازی پدر شامل کارت ایثار یا کارت جانبازی(در صورت وجود)
1 قطعه عکس 3 در 4 زمینه سفید از مشمول
گواهی آخرین مدرک تحصیلی

مرخصی سربازان روز برگ

در حال حاضر یکی از اهداف سازمان وظیفه عمومی در خصوص تقسیم شدن افراد حتی الامکان در محل سکونت و گذراندن دوران سربازی تحت عنوان سربازان بومی است و اقدامات در این مورد در حال انجام است. ولی بر حسب اینکه در کل مناطق کشور پادگان های نظامی مستقر نیست و همچنین نیروهای آماده به اعزام بر اساس ظرفیت به یگان ها و پادگان ها معرفی می شوند باید دقت کرد که ساعات حضور در پادگان فرمول خاصی ندارد و بسته به شرایط متفاوت است.

نحوه اخذ مرخصی سربازان بر اساس شرایط آب و هوایی هر پادگان و البته محل سکونت سرباز مشخص می شود.

با توجه به آخرین اصلاحیه های سازمان وظیفه عمومی، آیین نامه مرخصی سربازان وظیفه طبق جدول زیر محاسبه می شود.

12الی 30روز در سال 1 الی 2روز در هر ماه سربازان مناطق عادی
30الی 40 روز در سال 2الی 3 روز در هر ماه سربازان مناطق محروم و بدآب و هوا

میزان مرخصی افراد وابسته به مجرد یا متاهل بودن، بومی یا غیر بومی بودن، محل خدمتی که از نظر شرایط رفاهی و آب و هوا در چه دسته ای قرار دارد و…است که توسط یگان محل خدمت سرباز مشخص می شود و سربازان می توانند از مرخصی های درون شهری، استحقاقی یا استعلاجی خود استفاده کنند.

نکته ای که راجب سربازان روز برگ و مرخصی آنها متمایز است بحث خروج هر روزه آنان می باشد که سربازان می توانند طی ساعات 16 الی 18 بعدازظهر تا 6 صبح روز بعد را با تایید فرمانده و امضای برگه ی ساعات ورود و خروج بیرون از پادگان سپری کنند.

آیا از قوانین جدید معافیت های تحصیلی اطلاع دارید؟ حتما این مقاله را بخوانید: معافیت تحصیلی

نحوه ی دریافت مرخصی روزبرگ

میزان مرخصی و نحوه ثبت مرخصی در پادگان یکی از سوالات پر تکرار بخصوص برای مشمولین آماده به خدمت می باشد. مرخصی برای افراد روز برگ که شامل افراد متاهل، کادر عقیدتی، سربازان بومی، تک فرزند ذکور و…می شود بدین صورت است که بعد از پایان ساعت اداری هرروز که تقریبا معادل 8 ساعت می باشد شما به عنوان سرباز بومی که در محل سکونت خدمت می کنید می توانید با مراجعه به قسمت منابع انسانی پادگان یا منشی فرمانده گردان یا گروهان درخواست مرخصی را به صورت روز برگ تحویل دهید و بعد از امضای مرخصی، تا 6صبح روز بعد بیرون از پادگان باشید.

مزایای روز برگ شدن

هر یک از قوانین و شرایط نظام وظیفه با توجه به تبصره ها و قابلیت اجرایی آن دارای یک سری مزایا و معایب هستند،طرح روزبرگ شدن که با هدف تسهیل در خدمت وظیفه عمومی طراحی شده است نیز از این قاعده مستثنی نیست.لذا در جدول زیر تعدادی از مزایای این طرح را آورده ایم:

مزایای روز برگ شدن

تقسیم سربازان در شهر محل سکونت و انجام خدمت به صورت بومی
آزاد بودن وقت سربازان بعد از ساعت اداری و استفاده مفید از زمان
ایجاد فرصتی برای پیشرفت سربازان در حیطه های تحصیلی، مهارتی و شغلی
جلوگیری از فرسودگی سربازان در حین خدمت و بالارفتن بهره وری سربازان

من هم می توانم روزبرگ شوم؟

خیلی از مشمولین و یا سربازان در حال خدمت که به تازگی با قانون روز برگ شدن آشنا شده اند سوال مشابهی دارند، اگر شما نیز دارای یکی از شرایط یا تمام شرایط روز برگ شدن هستید و قصد اعزام به خدمت دارید می توانید بعد از مشورت با مشاوره نظام وظیفه آویژه از امتیاز روز برگی استفاده کنید و ضمنا از تبصره های این قانون نیز باخبر شوید.

مشاوره نظام وظیفه