سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط معافیت پزشکی فتق در خدمت سربازی

معافیت پزشکی فتق چه شرایطی دارد؟

معافیت پزشکی فتق که بسیاری از جوانان درگیر این بیماری هستند از نوع معافیت هایی است که متقاضیان زیادی می توانند از آن استفاده کنند. البته این بیماری تنها یکی از بیماری های مهم معافیت پزشکی است. بیماری های زیاد دیگری برای معافیت نظام وظیفه وجود دارند که داوطلبان زیادی از آن ها استفاده می کنند. شرایط این معافیت ها با هم کمی متفاوت است. که برای دانستن درباره ی آن ها، مشمولین می توانند اطلاعات زیادی بدست آورند. معافیت پزشکی فتق نوعی بیماری است که شرایط خاص خود را دارد. یعنی کسانی که به این گونه بیماری ها دچار می شوند می توانند از معافیت های گوناگون پزشکی استفاده کنند. در ادامه با فتق و شرایط دریافت معافیت از طریق آن بیشتر آنشنا خواهیم شد. در ادامه با ما مشاوره مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

فتق چیست؟

فتق زمانی رخ می دهد که قسمتی از بافت یا ارگان های بدن با ضعیف شدن یکی از دیواره های ماهیچه ای بیرون می زند.

اگر فتق در دیواره شکم یا کشاله ران به وجود بیایید، کیسه ای که از قسمت ضعیف شده بیرون می زند، می تواند شامل بخشی از روده و یا پوشش چرب روده ی بزرگ باشد.

اگر فتق در قسمت ماهیچه ای که قفسه سینه را از شکم جدا می کند یا همان (دیافراگم) اتفاق بیفتد، می تواند حتی معده را نیز درگیر کند.

اگر هر قسمت از دیواره شکم ضعیف شود، می تواند باعث بیرون زدگی، بر آمدگی یا فتق دار شدن  درونی شکم شود.

شایع ترین انواع فتق شکمی

  • درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • فتق کشاله رانی
  • فتق جداره شکمی یا دیافراگم
  • و فتق نافی
  • علائم فتق شکمی
  • عدم توانایی در انقباض شکم

ماده 39 از بخش قوانین معافیت پزشکی سربازی نظام وظیفه درباره ی سلامت روحی و جسمی مشمولان

  • مشمولین و متقاضیان سربازی وظیفه که از بیماری یا نقص عضو رنج می برند می توانند برای معافیت پزشکی اقدام کرده و کارت معافیت بگیرند.
  • داوطلبانی که از نظر جسمی سالم هستند و مشکلات روحی و روانی نیز ندارند. می توانند کارهای خدمت دوره ی ضرورت را انجام داده و به مدت 2 سال به خدمت سربازی بروند.
  • متقاضیانی که پس از گذراندن یک دوره بیماری یا مشکل بهبود پیدا کرده اند و نمی توانند کارهای طاقت فرسا و سخت را در دوران خدمت خود انجام دهند. قادر خواهند بود معاف از رزم شده و در پادگان ها از انجام برخی کارها منع شوند.
  • داوطلبان و متقاضیان عزیزی که به خاطر مشکلات و بیماری ها به طور موقت می توانند از رفتن به خدمت سربازی منصرف شوند. این افراد موقتا معاف شده تا مشکلاتشان حل شود. تشخیص این معافیت موقت بر عهده ی سازمان نظام وظیفه و شورای پزشکی همین سازمان می باشد.

این قانون معافیت ها که در بالا گفته شد می تواند مشمولین متقاضی معافیت پزشکی را مجاب کند تا در یکی از این گروه ها تقسیم بندی شده و یکی از این معافیت ها به این افراد تعلق خواهد گرفت. در مورد بیماری فتق نیز این قانون صدق خواهد کرد. زیرا این بیماری نیز شرایط خاص خود را داشته و با تشخیص و تایید کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه به افراد داده خواهد شد.  در این مقاله تلاش کردیم که درباره ی شرایط و قوانین این بیماری صحبت کرده و راهنمایی های لازم را در اختیار خوانندگان عزیز قرار بدهیم. لیست بیماری های قلبی معافیت پزشکی این مقاله مشاوران آویژه را حتما بخوانید: معافیت پزشکی بیماری های قلبی

بیماری فتق خارجی واینگوینال

فتق به طور کلی برجستگی و جابه جایی ارگان های بدن است و اگرچه مختص مردان نیست ولی نوع شکمی آن بین مردها شیوع بیشتری دارد.
دیواره شکم که خود لایه‌ای محافظ در برابر روده و بافت داخلی است خاصیت نگه دارندگی خود را در برابر فشار احشاء از دست می‌دهد و روده‌های دستگاه گوارش از قسمت ضعیف‌تر به زیر چربی‌ها و عضلات پشت پوست راه می‌یابد.

ممکن است با احساس درد و تیر کشیدن‌های گهگاه نیز همراه باشد. برآمدگی فتق، انواع مختلفی را شامل می شود: از فتق مغبنی که گسترده‌ترین نوع فتق در بین مردان است و اغلب به سبب برداشتن اجسام سنگین یا فشار زیاد حین اجابت مزاج بروز می‌کند، تا فتق رانی که کوچک تر بوده، اغلب بین زنان شیوع دارد؛ و حتی فتق نافی که از هنگام تولد در ناحیه ناف نوزادان یا اطراف آن وجود دارد؛ کوچک و بزرگ یا زن و مرد ممکن است به آن مبتلا شوند.

 

معافیت پزشکی فتق چه مراحلی دارد؟

مشاوره معافیت پزشکی فتق

مشاوره معافیت پزشکی فتق، این بیماری را بر اساس آخرین قوانین نظام وظیفه عمومی ناجا در بخش بیماری های دستگاه گوارش و جراحی های عمومی قرار می دهد. این بخش علاوه بر بیماری فتق، بیماری های زیادی را در برمیگیرد. که متاسفانه این روزها خیلی از افراد با انواع آن ها درگیر هستند. شناخت این بیماری ها به متقاضیان معافیت پزشکی فتق کمک می کند تا هم مشکل خود را بهتر شناخته و هم چنین شرایط معافیت سربازی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

زیرا برای گرفتن معافیت خدمت ضرورت باید از جنبه های مختلف بیماری را بررسی کنید تا برای گرفتن کارت معافیت خود دچار مشکل نشوید. نکته مهم در اینجا این است که اگر فردی برای معافیت پزشکی اقدام کند نمی تواند از درخواست خود منصرف شده و باید در کمیسیون شرکت کند. پس قبل از اقدام برای هر کاری در زمینه های مختلف خدمت نظام وظیفه شما عزیزان می توانید اطلاعات خود را افزایش داده و پس از آن شروع به انجام مراحل بکنید.

بیماری فتق به نوعی بیماری شکمی گفته می شود که بر اثر ضعیف شدن لایه ی عضلات در ناحیه شکم در افراد رخ داده و بروز مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت. در واقع کسانی که به این بیماری دچار می شوند حفره هایی در ناحیه شکم آن ها رخ داده و ارگان های مختلف در بدن آن ها بافت های دیگر نفوذ می کنند. نوع شایع این بیماری در بین آقایان به فتق مغبنی معروف است که بیشتر باعث بیرون زدگی روده ی باریک در قسمت شکم و بالای کشاله ی ران می شود. دلایل زیادی برای مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد. از این دلایل می توانیم موارد زیر را نام ببریم. انوع معافیت کفالت پدر و 20 بیماری برای گرفتن کفالت پدر بیمار این مقاله مشاوران آویژه را حتما بخوانید: معافیت کفالت پدر

دلایل شایع بیماری فتق

  • افراد مبتلا به بیماری آسم که سرفه های سخت و مداوم دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
  • مشکلات وراثتی نیز دلیل دیگر این بیماری می باشد.
  • جابجایی وسایل سنگین از علت های مبتلایی به بیماری فتق می باشد.
  • و دلایل دیگر
  • شما می توانید برای مشاوره معافیت پزشکی فتق از مشاورین ما در مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه دانشاطلاعات بیشتری کسب کنید.

شرایط معافیت پزشکی فتق

شرایط معافیت پزشکی فتق بر اساس نوع این بیماری برای افراد در نظر گرفته می شود. زیرا برخی از افرادی که مبتلا به انواع فتق های شکمی هستند. قبل از اقدام برای معافیت تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. یا اینکه شرایط آن ها به حدی حاد نبوده و مشکلشان بدون عارضه می باشد. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که این شرایط در افراد متفاوت بوده است. پس سازمان نظام وظیفه نیز بر اساس این تفاوت ها شرایط معافیت را برای این افراد در نظر خواهد گرفت. بیماری ها در بخش مشکلات گوارشی و جراحی عمومی شامل 40 بند و تبصره است. که هر کدام از این موارد که در اینجا توضیح داده می شود می تواند افراد زیادی را به کارت معافیت پزشکی نزدیک کند.

راه دریافت معافیت پزشکی فتق

راه دریافت معافیت پزشکی فتق با مراجعه به مرکز پلیس + 10 یا همان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی امکان پذیر خواهد بود. زیرا برای معافیت پزشکی شرایط خاصی وجود داشته و مشمولان باید قبل از اقدام مراحل و شرایط اخذ این نوع معافیت را مطالعه کنند. اصلی ترین این مراحل شامل سه بخش زیر می باشد.

مراحل اخذ معافیت های پزشکی بیماری فتق

  • انجام معاینات اولیه پزشکی برای تشخیص بیماری فرد است. که می تواند بر اساس آن درخواست معافیت پزشکی فتق داده و برای مراحل بعد آماده شود.
  • پس از معاینات اولیه، مشمول به بیمارستان دعوت شده تا مورد آزمایش قرار گرفته و پزشکان متخصص آن را معاینه خواهند کرد.
  • در بخش آخر که اصلی ترین این مراحل است کمیسیونی است که مشمول باید حتما در آن حضور پیدا کرده و منتظر رای این شورا بماند. رای این شورا، همان رای نهایی سازمان نظام وظیفه خواهد بود که آیا به متقاضی معافیت دائمی داده خواهد شد یا خیر. این مقاله مرکز مشاوره آویژه را حتما بخوانید: شرایط تمدید معافیت تحصیلی

برای دریافت معافیت پزشکی فتق چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارک معافیت پزشکی فتق

مدارک معافیت پزشکی فتق چیست؟ آیا داشتن مدارک پزشکی می تواند در گرفتن معافیت به مشمولین کمک کند؟ برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم که مدارک اولیه ی خواسته شده از سوی نظام وظیفه عمومی ناجا شامل یکسری فرم ها و مدارک شناسایی است که توسط فرد مشمول جمع آوری شده و باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل گردد. داشتن مدارک پزشکی نیز می تواند کمک بزرگی به متقاضیان بکند. زیرا سابقه ی پزشکی تاثیر مثبتی در رای شورای پزشکان سازمان مربوطه خواهد داشت.

مدارک معافیت پزشکی سربازی

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. باز کردن حساب بانکی
  4. فرم واکسیناسیون
  5. گواهی پایان تحصیلات
  6. فرم معاینات پزشکی
  7. و غیره

چگونه معافیت پزشکی فتق بگیریم؟

سخنی از مشاوران آویژه

متقاضیان عزیزی که قصد دریافت معافیت سربازی از طریق فتق را دارند توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به شرایط و مراحل دریافت معافیت پزشکی فتق ممکن است هرساله دچار تغییراتی شود، به همین دلیل ضمن مطالع این مقاله جهت کسب اطلاعات بیشترو دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه دریافت معافیت های پزشکی از کارشناسان با تجربه مرکز مشاوره آویژه میتوانید از طریق شماره درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید. سپس از همراهی شما

سوالات متداول

1. آیا مشمولین پس از دریافت رای کمیسیون پزشکی می توانند به رای صادره اعتراضی داشته باشند؟

بله. اعتراض به رای شورای پزشکی قابل قبول خواهد بود.

2. مشمولینی که سنگین وزن هستند می توانند از معافیت پزشکی برخوردار شوند؟

همه ی مشمولین شامل این قانون نخواهند شد. زیرا مشکل چاقی آن ها باید نوعی بیماری به حساب بیاید.

3. آیا متقاضیان معافیت پزشکی می توانند وارد غیبت سربازی بشوند؟

بله غیبت کردن برای افراد داوطلب درباره ی معافیت های پزشکی قابل قبول می باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/