سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات تست هوش کودکان

سوالات تست

تست هوش کودکان برای سنین مختلف متفاوت است . وقتی والدین میخواهند هوش فرزندشان را تعیین کنند ، اغلب به این دلیل است که کودک به نظر میرسد اطلاعات هوشی کم و یا بسیار بالایی دارد . برای همه موارد دیگر ، آزمون های معمول مدرسه و آزمایش های پیشرفت ، کافی است . به عنوان یک آزمون ، تست هوش کودکان ، تنها در شرایط خاص لازم است . تنها در مواردی که والدین از خود بپرسند آیا کودک نیاز به آموزش ویژه دارد ؟ آیا کودک بسیار با استعداد است و نیاز به آموزش اصلاح شده دارد ؟ این نوع یافته ها میتوانند پیامدهای گسترده ای داشته باشند . البته روش های ساده تر برای رسیدن به درک بهتر از اطلاعات کودک ، نسبت به گرفتن یک آزمون جامع IQ برای کودکان وجود دارد .

در ادامه این مقاله با مشاوران مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

 

چرا بچه ها باید آزمون IQ را انجام دهند ؟

آیا فرزند شما کم هوش است ؟ آیا او در یادگیری مشکل دارد ؟ اغلب دشوار است که بپذیریم کودک ما  در مدرسه پیشرفت تحصیلی ندارد . اما این را هم باید در نظر بگیرید که کودکان با هوش متوسط ? ممکن است در بعضی از جنبه های یادگیری مشکل داشته باشند و در بعضی از مسائل دیگر نقاط قوت . بدون نیاز به دانستن تست هوش کودکان شما با مطالعه میتوانید کاری کنید که  یک کودک به آسانی مشکلات منطقی را حل کند و یا شباهت های بین موقعیت های مختلف را درک کند . اگر میخواهید یک ارزیابی جامع تر از اطلاعات فرزندتان داشته باشید ، با مشاوره روانشناسی یا متخصص آموزشی ، یک آزمون IQ برای کودک انجام دهید .

هوش کودکان

تست هوش کودکان پیش دبستانی

تست هوش کودکان پیش دبستانی کمی با کودکان دیگر متفاوت است . اگرچه اکثر کودکان قبل از ورود به مدرسه ابتدایی لازم نیست برای تدریس ، مورد آزمایش قرار گیرند ، ممکن است برای شناخت بیشتر از روانشناسی کودک کمک بگیرید . اگر به نظر میرسد که او کودکی بی حوصله است و یا اینکه به لحاظ احساسی یا عاطفی دچار مشکل است او را نزد یک متخصص ببرید . آزمون های IQ و تست هوش کودکان ، یک اندازه گیری جالب از توانایی های کودکان را در اختیار والدین قرار میدهد . بر این اساس والدین میتوانند مناسب ترین مسیر پیشرفت را برای به حداکثر رساندن پتانسیل کودکان خود و یا اقدامات مناسب برای حمایت از کودکان معلول طراحی کنند . بنابراین ، بسیار توصیه میشود که در سنین پیش از دبستان برای رسیدن به بهترین اثرات از کودک تست هوش کودکان پیش دبستانی یعنی تست  IQ گرفته شود .

مفهوم کلی هوش

هوش شامل توانایی فکر کردن ، حل مسائل ، وضعیت تحلیل و درک ارزش های اجتماعی ، آداب و رسوم و هنجارها است . دو نوع اطلاعات اصلی در بسیاری از ارزیابی های اطلاعاتی دخیل هستند :

  • هوش کلامی : که توانایی درک و حل مشکلات مبتنی بر زبان است .
  • هوش غیرکلامی : که توانایی درک و حل مشکلات بصری و فضایی است .

اطلاعات فرد گاهی اوقات به عنوان : فاکتور هوش (IQ) ، عملکرد شناختی ، توانایی فکری ، توانایی ذهنی ، مهارت تفکر و توانایی عمومی شناخته میشود . در اغلب موارد ، تست هوش کودکان پیش دبستانی توسط مقررات آموزش و پرورش مورد نیاز است تا تأیید یا رد وجود معلولیت های ذهنی و تعیین ضریب هوشی برای تشخیص معلولیت در یادگیری را مشخص کند . مشاوره خیانت چه زمانی بیشترین تاثیر را دارد؟ ایم مقاله را حتما بخوانید: مشاوره خیانت

سوالات تست هوش کودکان

سوالات تست هوش کودکان بسیار زیاد و متفاوت اند . ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که انواع معمولی تست هوش چیست ؟ آزمون های IQ یکی از معروف ترین تست های استاندارد هستند . آنها سطوح مهارت " عادی " را در مقایسه با دانش آموزان دیگر مقایسه میکنند . تست هوش کودکان در چندین فرم منتشر میشود : آزمون های گروهی و فردی . آزمون های گروهی که معمولا شامل یک برگه آزمون هستند که موفقیت گروهی زمینه های علمی کودک را ارزیابی میکنند . به طور کلی ، تست های گروهی برای شناسایی کودک دارای معلولیت توصیه نمیشوند . در برخی موارد ، آنها میتوانند به عنوان یک اقدام غربالگری برای تعیین اینکه آیا آزمایش های بیشتری مورد نیاز است یا نه استفاده شوند و میتوانند اطلاعات پیشین خوب در مورد تاریخچه تحصیلی کودک فراهم کنند .

تست هوش فردی برای کودک

تست های هوش فردی ممکن است شامل انواع مختلفی از سوالات تست هوش کودکان باشد . مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) و مقیاس هوش باینتی استنفورد ، که قبلا به عنوان آزمون باینت سیمون شناخته میشد ، نمونه هایی از آزمایش های هوش انفرادی هستند . آزمون WISC شامل سوالات مبتنی بر زبان ، نماد و عملکرد است در حالی که آزمون استنفورد-بینه برای تشخیص دانش آموزان با اختلالات شناختی از محیط هستند . تست های کامپیوتری در حال تبدیل شدن به محبوب ترین تست های هوش هستند و به طور گسترده در دسترس هستند . آزمون جامع هوش غیرکلامی (CTONI) ، نسخه دوم تست هوش جهانی (UNIT2) برای ارزیابی دانش آموزانی که مشکلات پردازش زبان دارند ، استفاده میشود . در این تست ها سوالاتی طراحی شده اند تا هوش عاطفی را از ارزیابی توانایی های استدلال کودک و ارزیابی مهارت های یادگیری بصری دانش آموزان حذف کنند .تشخیص اختلال در نوشتن و راه های درمان آن این مقاله مشاوران آویژه را حتما بخوانید: اختلال نوشتن

تست هوش کودکان 7 ساله

تست هوش کودکان 7 ساله بسیار مهم و مورد نیاز است . بعضی از کودکان 7 ساله ممکن است دارای IQ بالا ولی مشکلات یادگیری باشند . آنها ممکن است در بازی های کامپیوتری بسیار خوب باشند و در بازی با همسالان بسیار فعال باشند ، اما در عین حال امتیاز کمتری از آزمون های آکادمیک دریافت کنند . اینها نشانه عقب ماندگی نیست . باید بدانید که هر فرد از هوش متفاوتی برخوردار است . نشانه های عقب ماندگی عبارتند از :

  • مهارت های اجتماعی ضعیف در بازی
  • یادگیری ضعیف موقعیت
  • تأخیر در مراقبت از خود
  • عدم رعایت بهداشت
  • تاخیر در یادگیری لباس پوشیدن
  • نداشتن مهارت های خوردن تغذیه

با توجه به تست هوش کودکان همانطور که چنین کودکی رشد میکند ، یادگیری مهارت های علمی او هم به مشکلات زیادی برمیخورند .

خصوصیات کودکان باهوش

تست هوش کودکان 7 ساله نشان داده  در گذشته ، کودکان با نمره های IQ بیش از 130 مورد تحسین قرار میگرفتند و باهوش خوانده میشدند ، در حالیکه اکنون پاسخ صحیح به سوالات تست هوش کودکان  تنها یکی از عواملی است که به شناسایی استعداد های کودک کمک میکند .  نشانه هایی که بر حسب آن یک کودک بالاتر از حد طبیعی IQ است ممکن است سطح بالایی از انرژی ، علاقه به فعالیت های هنری ، الگوهای سریع و پیچیده زبان ، و همدلی با دیگران و رهبری در میان همسالان را نشان دهد .

هوش کودکان

تست هوش کودکان 3 ساله

تست هوش کودکان 3 ساله مبحث گسترده ای ندارد زیرا طبق گزارشات سازمان های مربوطه در سراسر جهان ، کودکان زیر 3 سال به طور کلی توانایی انجام آزمون های IQ را ندارند و نتایج آزمون برای کودکان بین 3 تا 5 ساله ممکن است متغیر باشند . علاوه بر این ، نمرات IQ نشان دهنده همه بخش های استعداد یک کودک نیست . کودک 3 ساله شما ممکن است با استعداد باشد . مثلا اگر او دارای استعداد خاصی مانند توانایی هنری است ؛ واضح تر صحبت میکند و یا واژگان بزرگتری نسبت به همسالان خود دارد . تست هوش کودکان 3 ساله نشان داده او به دیگر نقاط عطف پیشرفت پیش از همتایان خود میرسد و همواره کنجکاو است و از سوالات بسیاری میپرسد و این یک نوع عالی از هوش است . پس باید بدانید همه انواع هوش متفاوتند و تنها شامل هوش ریاضی نیستند . 7 راهکار موثر برای درمان ترس از دست دادن عزیزان شما این مقاله مشاوران آویزه را حتما بخوانید: ترس از دست دادن عزیزان

میانگین هوش کودکان مختلف

با توجه به تست هوش کودکان پیش دبستانی میانگین هوش یک کودک هوشمند (IQ) بین 85 تا 115 است . در آمارهای گرفته شده از کشور آمریکا نیمی از جمعیت کودکان ایالات متحده دارای IQ های بین 90 و 110 هستند . در حالی که شاخص هایی وجود دارد که یک کودک ممکن است در محدوده بالا یا پایین IQ باشد . کارشناسانی نظیر دیوید پالمر هشدار میدهند که این تست ها همه جانبه نیستند . تعریف « عقب ماندگی ذهنی » باید در برابر عوامل دیگر مانند مجموعه مهارت های عاطفی ، ارتباطات و مهارت های اجتماعی یا ناتوانی های یادگیری که اغلب همراه با یک IQ بالا در ترکیب قرار میگیرند ، سنجیده شوند در دانستن این موضوع حتما از یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرید .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  https://psychology.avije.org / Child IQ Test, IQ Testing Quiz, Kids, IQ Test for Children//