سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سربازی و پروژه های کسری خدمت

سربازان در حین سربازی

"سربازان در حین سربازی به دانشگاه بروید" سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرده است کلیه سربازانی که در حال خدمت وظیفه هستند خبر داد که سربازان میتوانند بر اساس ذائقه و سلیقه خود در دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در دوره های پودمان و تک درس شرکت کنند. همچنین در ادامه گفت که: سربازان میتوانند در اوغات بیکاری در این دوره ها حضور داشته باشند و لزومی در این کار نیست و اجباری نمیباشد. شرکت در این دوره ها مزایایی نیز دارد و سربازان شرکت کننده میتوانند 50 درصد تخفیف در شهریه خود بگیرند. علاوه بر اینکه هزینه ها در این سیستم آموزشی کمتر است، واحدهای کمتری نیز برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. در واقع رشته های پودمان بدون کنکور میباشد و فرد با داشتن دیپلم در این رشته ها شرکت میکند و معدل در آن هیچ نقش و تاثیری نخواهد داشت.

علاوه بر این ها این طرحی آموزشی است و فعلا در شهرهایی چون: مشهد، خوزستان، تهران، گیلان، سیستان و بلوچستان، فارس و غیره عملی شده است. اگر این طرح پیشرفت کرد و از طرف سربازان استقبال زیادی شد ادامه پیدا کرده و در سایر شهرها رواج پیدا میکند. او نیز گفت: که در بهمن ماه سال جاری این طرح شروع واجرا میشود. به سربازانی که در رشته ها شرکت کردند این امید را داد در رشته هایی که تخصص و تبحر دارند به کار گرفته شوند. حتی بعد از پایان خدمت میتوانند شرکت در این رشته ها را ادامه داده و مدرک خود را دریافت کنند. روی این مقاله مرکز مشاوره آویژه کلیک کنید: لیست بیماری های معافیت کفالت پدر

با این تدابیری که برای آموزش مشمولان خدمت وظیفه ترتیب داده شده، دیگر جای هیچ نگرانی برای آنها وجود ندارد. مشمولان وظیفه میتوانند هم خدمت سربازی را که مقدس است طی کنند و هم اینکه ادامه تحصیل داده و با گرفتن مدرک خود بتوانند در آینده راهی بازار کار شوند.

امروزه سوالات زیادی در زمینه تحصیل حین خدمت برای افراد به وجود آمده است و بسیاری از افراد در پاسخ به آنها سردرگم هستند. در این مطلب قصد داریم به موضوع بپردازیم و اطلاعات مفیدی رو درباره ی آن کسب کنیم. در اینجا سعی داریم با استفاده از مطالب بروزی که از مقالات و اطلاعات روز کسب کردیم، اطلاعات شما رو در زمینه نظام وظیفه افزایش بدیم. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه و یا حتی مطالب مفید و علمی درباره خانواده و روانشناسی به سایت آویژه مراجعه نمایید. سایت آویژه با  ارائه مطالب علمی و بروز مرجع مناسبی برای اطلاع از انواع خبرهای روز تحصیلی و نظام وظیفه و مطالب علمی روانشناسی و خانواده است. در ادامه به یکی از مطالبی که از این سایت تهیه شده است می پردازیم و موضوع تحصیل حین خدمت را از نقطه نظر نظام وظیفه بررسی می کنیم.

خدمات مشاوره نظام وظیفه  آویژه:

کسری خدمت: در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید. کسری خدمت سربازی شامل:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت می باشد.
  • روی این مقاله مرکز مشاوره آویژه کلیک کنید: گرفتن کفالت پدر بیمار

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

انواع معافیت های سربازی: معافیت های نظام وظیفه شامل:

  • معافیت تحصیلی
  • معافیت پزشکی
  • معافیت کفالت
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت موقت
  • معافیت دائم
  • معاف از رزم
  • و غیره می باشد.

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

  • نحوه دریافت امریه: افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. برای دریافت امریه سربازی باید رشته تحصیلی تان با سازمانی که می خواهید امریه بگیرید، متناسب باشد. مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت می باشد.
  • اعزام به خدمت: هر فرد ذکور ایرانی وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد. فرد در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود. فرد مشمول باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید. همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد. بعضی از مشولین نیز به جای اعزام به خدمت از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.
  • قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی: طبق قانون سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد. مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است. از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند. تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند. روی این مقاله مرکز مشاوره آویژه کلیک کنید: ایجاد سابقه تحصیلی
  • خروج از کشور: افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید. دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیرزیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و ... باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.
  • مشمولین خدمت: افرادی مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر ناآگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد. گاهی اوقات با وجود اینکه فرد وارد دوره غیبت می شود اما می تواند با استفاده از شرایطی از غیبت موجه استفاده نماید.
  • توجیه غیبت: در شرایطی مثل: داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد. اینها میتواند موجب توجیه غیبت مشمول شود. برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند که بر اساس ارائه مدارک این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.
  • منبع: مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/